Curricularização da extensão na formação acadêmica: um estudo no curso de secretariado executivo bilíngue da ufpb

Authors

  • Ângela Caroline Lima da Silva
  • Francisca Janete da Silva Adelino
  • Jaynne Silva de Oliveira UFPB

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v24i3.35446

Keywords:

Curricularização da extensão., Atividades de curricularização. , Curso de Secretariado Executivo Bilíngue.

Abstract

The general objective of this study is to study the curricularization of extension in the academic training of students in the Bilingual Executive Secretary course at the Federal University of Paraíba, highlighting how the inclusion of extension activities in the course's pedagogical project can influence the development of students' skills and abilities from the first period of the course. This is a descriptive, documentary investigation, using a qualitative and quantitative approach with a content analysis technique. Data collection was carried out through the application of a questionnaire composed of closed and open questions through Google Forms. According to the analysis of the data obtained, the data reveal a very positive perception of the students in the Bilingual Executive Secretary course in relation to the curricularization of extension. Most students recognize the importance of these activities for their academic training, demonstrating a strong understanding of the value that these actions add to their professional and personal development. Furthermore, the curricular activities developed by the students were the teaching of courses and the production of short videos related to the subjects worked on in the classroom in the two curricular components offered in the period 2024.1, namely: Computer Science Applied to the Secretarial Work and Fundamentals of the Secretarial Work.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo 5. ed. Lisboa: Edições 70, 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regula a carga horária mínima de extensão nos cursos de graduação. Diário Oficial da União, Brasília, 2018. Disponível em: https://normas.cne.mec.gov.br/. Acesso em: 22 out. 2024.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FONTENELE, Iolanda Carvalho. A curricularização da extensão no Brasil: história,

concepções e desafios. Rev. Katálysis, Florianópolis, v.27, e97067. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

KOLB, David A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1984.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MIGUEL, José Carlos. A curricularização da extensão universitária no contexto da função social da universidade. Revista Práxis Educacional, v. 19, n. 50, 2023.

NASCIMENTO, Francisco Paulo do. Metodologia da pesquisa científica. 2. ed. Fortaleza: Edições INESP, 2017.

OLIVEIRA, Carla Viviane Novais Cabral de; TOSTA, Marielce de Cássia Ribeiro; FREITAS, Rodrigo Randow de. Curricularização da extensão universitária: uma análise bibliométrica. Brazilian journal of production engineering, v. 6, n. 2, p. 114-127, 2020.

PERRENOUD, Philippe. Desenvolver competências ou ensinar saberes? A escola que prepara para a vida. Porto Alegre: Penso, 2013.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SANTOS, Antonio Raimundo dos. Metodologia Científica: a construção do conhecimento.

ed. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2006.

STEIGLEDER, Luciane Iwanczuk; ZUCCHETTI, Dinora Tereza; MARTINS, Rosemari Lorenz. Trajetória para curricularização da extensão universitária: contribuições do Fórum Nacional de Extensão das Universidades Comunitárias-FOREXT e a definição de diretrizes nacionais. Revista brasileira de extensão universitária, v. 10, n. 3, p. 167-174, 2019.

UFPB, 2023. Resolução n° 34/2023. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão, da Universidade Federal da Paraíba. Disponível em: http://www.ccae.ufpb.br/secretariadoexecutivo/wp-content/uploads/sites/170/sites/253/2025/04/Resolucao-342023.pdf. Acesso em: fev. 2024.

Published

30-09-2025

How to Cite

LIMA DA SILVA, Ângela C.; DA SILVA ADELINO, F. J.; SILVA DE OLIVEIRA, J. Curricularização da extensão na formação acadêmica: um estudo no curso de secretariado executivo bilíngue da ufpb. Revista Expectativa, [S. l.], v. 24, n. 3, p. 103–124, 2025. DOI: 10.48075/revex.v24i3.35446. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/35446. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Seção - Secretarial