THE EXPRESSIVITY OF CHILDREN'S PSYCHISM: THE ART OF TELLING (RE)STORY TELLING
a arte da contação (re)contação de histórias.
DOI:
https://doi.org/10.48075/rfc.v25i42.30554Abstract
The text presents the study around children's interactive moments of playing in Early Childhood Education Centers. The object of analysis and discussion refers to representative manifestations in early childhood: psychism and processes of meaningful learning by children, having as a theoretical guiding element the contributions of Klein, Ausubel and Piaget for the understanding of the manifestations of child psychism, meaningful learning and intelligence. The Municipal Centers for Early Childhood Education were the field for the development of pedagogical practices involving didactic episodes of the art of storytelling. Such episodes were developed by students of the Pedagogy Course at Unioeste/PR. The methodological approach used was qualitative research, through observation and analysis of the activity of playing based on storytelling and socialization attitudes of children's representations in relation to the story told. The emerging elucidations denote the emergence of transferences of emotions, instigated by imagining, by creating, by the expressiveness of mental operations, the meanings of the words heard, the transparency of the child's internal world, to reality by action of the activity of (re)telling the story. story told by students. The development of the child's psyche, in this study, observed and analyzed from the child, as an active subject of the activity of playing, showing the cognitive, linguistic, communicative and psychological construction mediating organized meaningful learning, where playing contributes to conceptualize the emotional universe of the child moving between reality and fantasy.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.