The Scowling Mermaid: an anachronistic
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v10i16.10551
Supporting Agencies
CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Keywords:
Imagem, Tempo, Anacronismo, SereiaAbstract
“We are always, when faced with an image, facing time,” teaches us the historian of art Georges Didi-Huberman. That image carries on its contemporaneity at sight, and at the same time when it sees us. Its past intersects past and present. They are different times in one single image, allowing several senses and significations. The image of the mermaid is closely intertwined by a complexity of senses. This mythological, hybrid, metamorphosed (half woman/ half bird; or half woman/ half fish) wight, provides different approaches over the many facets of modernity and its consequences. It enables the crossing of temporalities and observe how time does not presents itself as Chronos, but as Aion, allowing analyzing the significance of Mermaids in distinct art periods. In this work we highlight Mermaid's sculptures made of ceramic by the plastic artist Francisco Brennand, that mourn and silence the discovered land, as the interferences that modernity had in the “destiny” of civilization. Brennand works over that anachronism. His Mermaids, although they have been seen as mutes, they are in fact talkative. They own countless visual resources, bring us an experience, tell us something. However, it is proposed to us to experiment, “think and not see”, in order to unravel the senses and significations of these Recife's “Carrancas”.Downloads
Published
12-02-2015
How to Cite
BREMER, L. M. The Scowling Mermaid: an anachronistic. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 10, n. 16, 2015. DOI: 10.48075/rlhm.v10i16.10551. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/10551. Acesso em: 21 jun. 2025.
Issue
Section
DOSSIÊ LITERATURA E ARTES EM CONTATO
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.