THE INDIVIDUAL IN THE AGE OF MECHANICAL REPRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v10i16.10637Keywords:
Las Hortensias, Felisberto Hernández, narrativa hispano-americana, cultura de massa, cinema.Abstract
Most critical studies on the novel Las Hortensias, published by the Uruguayan writer Felisberto Hernández in 1949, emphasizes its resumption of elements present in narratives of the nineteenth century, linking it to Romanticism. Taking as a starting point the study of Sucre (2003) that notes the commercial aspect of the relationships established between the characters in the narrative, this paper seeks to point the dialogue of the text with some manifestations of mass culture of the early twentieth century, especially film and wax museums, drawing attention to the uniqueness of Hernández novel. From this observation, what at first might seem just a story about the eccentricities of an isolated individual, in the end of the novel, when a major exhibition of dolls is performed, with great public success, also reveals itself as a narrative about the mass culture and its effects on consumers. The dialogue of the novel with film and wax museums also reveals an aspect little emphasized by critics: the parodic character of the narrative, that questions the traditional oppositions between nature and artifice, authenticity and simulation. From this perspective, the role of the dolls and their “superiority” over humans acquire a new meaning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.