Crossroads in modern art writing:
Mário de Andrade’s “Odomador” and Luis Vidales’ “Cuadrito de movimiento”
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v18i32.28729Abstract
Pauliceia desvairada(1922), by Mário de Andrade, and Suenan timbres(1926), by Luis Vidales, are two poetry volumes that, both for their polemic character and their creative force, have had an impact, although differently, on the literary history of Brazil and Colombia. This work establishes a dialogue between those works resulting from the analysis of two poems: “O domador”(the tamer)and “Cuadrito de movimiento”(motion painting). The poems are chosen because they exhibit some key characteristics that aid in understanding the “writing of modern art” (as defined by Mário de Andrade), which is intimately linked to, but distinct from, the modernization processes that hit the major Brazilian and Colombian cities throughout the twentieth century. This reading reveals both the similarities and differences in the cultural environment and in the poem’s construction techniques, with the goal of constructing a nexus, even if fragmented, within Latin American cultural histories.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.