“Iscream because there is a right to”:
the scream in Marguerite Duras andClarice Lispector’s work
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v18i32.28899Abstract
This essay intends to think about the body and the scream that emashes from it in thework of Marguerite Duras and Clarice Lispector, more closely in the poem As mãos negativas(1997) and in the narrative Água viva(1973). To this end, ittakes advantage of the distinction made by Maurice Merleau-Ponty (1999, p. 209) between scream and poetry, once the latter “instead of dissipating at the very moment when it is expressed [as the scream], finds in the poetic act the means of being ternized”(1999). From the French philosopher, the paperalso incorporates the idea of a sensitive body, as wellas takes reflections of Roland Barthes (2018; 2013) to propose the reading of a poetic body. In short, it seeks to make notes about the scream as pre-language, before the first word and as post-language, when there are no words left. The scream as the continuation of the body outside the body. Finally, it intends to point out what kind of scream permeates the writing of the authors.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.