The unfolding of autobiography into heterobiography
a study on the poetic memory in Boitempo, by Carlos Drummond De Andrade
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v18i31.28974Abstract
This paper aims at discussing the narrow and conflictive relationship between autobiography and poetry in the poems of Boitempotrilogy, by Carlos Drummond de Andrade. This is a significant topic to question naïve readings, which search for the explanationsof a poem in the extraliterary scope, that is, in the poet’s life, and reach a wider perspective about the speaker as a complex fictional element. To do so, this work forms its grounds in the theories of Hoisel (2019), Lejeune (2014), Arfuch (2010), Smith(1971) and Iser (1996, 2002), debating on the self-biographic space in poetry and a more astute reception of Drummond’s memorialistic voice. This paper also discusses, based on Halbwachs (1990), Silva (2009), Miranda (1988) and Santiago (2008, 2004), the collective ingredient of memory, and the new meaning of subject in fiction. The analyses of the poems resonate the theories by Candido (2000), Villaça (2006) and Pedrosa (2011) and aim at clarifying how the memorialistic writings of Drummond propose the recreation of the past of a speakerwho recognizes themself as an otherand projects themself onto an other, being constantly co-written at the action of reading.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.