Historical consciousness and literary representations:
fictional experiences on the margins
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v18i32.29156Abstract
This article aims to discuss theintersection between literary studies and historical consciousness. In the first section, it discusses some aspects of the concept of historical consciousness. Based on an interdisciplinary dialogue with other areas of knowledge, it tries to verify how these conceptualizations can be fruitful in the context of literary studies. In the second part, it illustrates the theoretical discussion, analyzing the representation of historical consciousness in Catalin Dorian Florescu’s novel Jacob beschließt zu lieben. Concluding, it differentiates three spheres of analysis: representation at the level of fictional reality, in the sphere of information mediation and in the positioning of the author's voice in dialogue with the space of his/her aesthetic production. Finally, it draws attention to the need for peripheral representations that allow the expansion of the scope of texts that substantiate the formation of historical consciousness.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.