Oraliture and umbanda at “Song of Siruiz” (Grande Sertão: Veredas)
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i35.31640Abstract
The present essay upon the novel Grande Sertão: Veredas (1956), by João Guimarães Rosa (1908-1967), seeks, as a starting point, some evident traces of oralitura, a conceptual category that refers to verbal-acoustic expressions of a poetic nature, far beyond the boundaries of printed texts. The term was proposed in the 1960s by Piu Zirimu, as a counterpoint to the ethnocentric literary concept of “oral literature” or “orality”. The Rosian romance opens up space to varied manifestations of oralitura: sayings, songs, legends, myths, tales, songs, riddles, stories, votive greetings or interjections, prayers, narrativized votive processions, etc. We seek to cover Siruiz's song, expanded thru rhapsody assemblage by the bard Riobaldo himself, in order to highlight the meeting of multiple cultures and spiritualities in their varied diastratic, diachronic and diatopical manifestations - just like the language used by the novelist, who claims to be committed to the preparation of an “ecumenical omelette”. Thus, this essay seeks convergences between oralitura and Umbanda within the work of the polygraph writer from Minas Gerais.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.