Allegories of the absurd
reflections on the grotesque in the short stories “Copacabana” and “Anos de chumbo”, by Chico Buarque
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33543Abstract
This work is about the short stories “Copacabana” and “Anos de chumbo”, by Chico Buarque, both published in the book Anos de chumbo (2021). The objective is to demonstrate how the two texts can be read as allegories of the absurd with regard to Brazil during the period of the civil-military dictatorship. The approach focuses on literary figuration, although, at times, it is necessary to expose political and historical aspects relevant to the analysis. The study is organized into four parts: Introduction, Relationship between fiction and history, Considerations on the absurd and the grotesque and Final considerations. The research methodology adopted consists of bibliographic and documentary review. The theoretical-critical basis is centered on authors such as Célia Fernández Prieto, Mikhail Bakhtin, Wolfgang Kayser and Albert Camus. The investigation points to the incorporation of aesthetic concepts, such as the grotesque, and philosophical concepts, such as absurdism, by fiction, as well as intertextuality with historical elements. It is observed that, based on oneirism and memorialistic narrative, Chico Buarque creates strategies of displacement in relation to reality. In doing so, it projects the national dilemma onto the domestic environment. These displaced elements are put back together in a puzzle to produce the allegory. In this sense, it can be said that both the short story “Copacabana” and “Anos de chumbo” contain absurd elements.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.