A memory that weighs
trajectories of the common and the history of the Brazilian dictatorship in the graphic novel Chumbo
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33709Abstract
The article aims to present how the Brazilian history of the 20th century is worked on in the graphic novel Chumbo, interweaving into the fictional daily life of a family routine and historical facts that culminated in the 1964 coup d' état, and its echo in the renewal of proto-fascist conservatism of the first decades of the XXI century. Published in France in 2023 and in Brazil in 2024, the work covers 60 years of Brazilian history, focusing on a fictional account of a family, freely inspired by the family of French-Brazilian author Matthias Lehmann. Combining historical and image research, the novel contributes to understanding the political, cultural, architectural and social transformations in the country during the Vargas and Estado Novo dictatorships, with Belo Horizonte as the epicenter of the reactionary movement in the Brazilian scene. With the inherent plasticity of language, the book allows a complex and aesthetic reading of the cultural development of each decade based on references from design, architecture and urbanism, advertising and media dissemination from each era portrayed. Following the intimacy of each member of the Wallace and Rebendoleng family, we have a panorama of the political game that supported the advance of conservatism and libertarian resistance in its nuances and contradictions, and that tension the delicate thread that connects the need to remember, and the desire to forget.
Keywords: Graphic Novel. Historical Fiction. Visual Culture. History of Brazil. Military dictatorship.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.