Writing with and against the archive
critical fabulation in Beloved, by Toni Morrison, and The Invention of Wings, by Sue Monk Kidd
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33855Abstract
This study aims to discuss the relational possibilities between Literature and History, especially with regard to a rewriting of the historical narrative with the help of the fictional narrative. In order to do so, this paper delves into Saidiya Hartman's (2020; 2021) theory of the archive and critical fabulation. According to Hartman, very little has been recorded about the black population brought from the African continent to work as slaves on the American continent and, for this reason, filling in the gaps in the history of this population is a major challenge (2020). In this way, the imagined narrative, approximated in this article to Literature, is used as a tool capable of retelling the history of this population by helping to imagine what could have been. This paper will analyze the novels Beloved (1988), by Toni Morrison, and The Invention of Wings (2014), by Sue Monk Kidd, both of which focus on slavery in the United States and mix historical facts with their fictional narratives. By analyzing the novels, we aim to show how literary narrative can help reconstruct and reimagine official History. Other theoretical perspectives that will help our analysis are the essayistic work by Toni Morrison (2019) and the writings of Hutcheon (1991), Scott (2011) and Figueiredo (2017) on the similarities between Literature and History.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.