Percy Jackson and the Olympians
the contribution of children’s middle grade literature to the formation of new readers
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v21i37.34031Abstract
Since the conception of a teaching model to meet the desires of the bourgeoisie, literature has served as a conveyor of knowledge through its language adapted and directed at children and adolescents, so the teaching of literary texts has always been focused on socio-historical issues with educational purposes, especially for this age group. In the meantime, using a literature review, this article seeks to rethink the way literature is taught in the classroom, focusing on literary literacy. With the aim of contributing to the formation of literary readers among children and adolescents, the corpus is the fantastic series Percy Jackson and the Olympians (2014), which is part of the school environment. As theoretical support, authors such as Colomer (2003), Zilberman (2003), Lajolo (1993) and Soares (2006) will be used to deal with children's middle grade literature, Candido (2017), Eliade (1972) and Todorov (1970) for fantastic literature and Cosson (2021; 2022) and Margallo (2021) for literary literacy. Based on the analysis, it can be seen that the series encourages the formation of literary readers by using numerous strategies to encourage them to continue reading and seek out other more complex works, especially the use of Greek myths adapted to teach human subjects and work on individual and collective issues that permeate society, both in the reader's universe and in the stories. Finally, it was understood that the formation of the literary reader is gradual, which is why it is important to start from more accessible literature to progressively more complex ones, as the reader only matures through challenges.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.