Entrepreneurial management of Secretarial professionals: a diagnosis of sales forecasting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v23i2.31569

Keywords:

Entrepreneurship, Secretariat, Sales forecast

Abstract

The general objective of this article is to carry out a diagnosis of the sales forecast by secretarial professionals in the management of their businesses and in a specific way to identify the profile of professional secretarial entrepreneurs, to identify how the secretarial professional understands and performs the sales forecast in the management of their business and to analyze the sales situation for the diagnosis of the sales forecast. The methodology was classified with a qualitative approach, of exploratory-descriptive nature, in the form of bibliographical research and survey using the method of content analysis. Therefore, a survey was carried out with 5 (five) individual micro entrepreneurs who are executive secretariat professionals in the city of Rio Tinto-PB and Mamanguape-PB, who are managers of their own business through a non-probabilistic sampling by accessibility and convenience. The results show that all respondents prepare their sales forecast through the qualitative method, based on business experience. The conclusion indicates that this qualitative method used contributes to forecast errors when buying/producing more or less than the actual sale that takes place in the company. Thus, the study found that the lack of knowledge and guidance in sales forecasting has been the main obstacle to the effective transformation of growth in their businesses by individual micro entrepreneurs. Thus, the survey diagnosed that executive secretariat professionals who are managers of their businesses, buy/produce more than the actual sale that occurs.

Author Biographies

Alynne Costa de Lima, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduated in Bilingual Executive Secretariat

Federal University of Paraíba - UFPB

Kátia Regina Gonçalves de Deus, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD student in Linguistics at the Graduate Program in Linguistics (PROLING)

Federal University of Paraíba (UFPB)

Helen Silva Gonçalves, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Production Engineering in the area of Leadership in Project Management

Federal University of Pernambuco (UFPE)

References

AGOSTINI, C., PARTYKA, R., LANA, J. Previsão de vendas e dados estatísticos: o caso da Woodstock e suas exportações para os EUA. Teoria e Prática em Administração, v. 9, n. 1, p. 140-149, 2018. https://doi.org/10.21714/2238-104X2019v9i1-41458

ANGELO, C. F., et al. Séries temporais e redes neurais: uma análise comparativa de técnicas na previsão de vendas do varejo brasileiro. Brazilian Bussiness Review – BBR, v. 8, n. 2, p. 01-21, abr./jun, 2011. Disponível em: http://www.bbronline.com.br/public/edicoes/8_2/artigos/tw4ow5ts001122011162324.pdf Acesso em: 25 jun. 2023.

BARDIN, I. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BISCOLI, F. R. V.; CIELO, I. D. Gestão organizacional e papel do secretário executivo. Revista Expectativa, v. 3, n. 1, p. 11-19, 2004. https://doi.org/10.48075/revex.v3i1.741

BOWERSOX, D. J., CLOSS, D. J. COOPER, M. B. Gestão logística de cadeia de suprimentos. Porto Alegre: Bookman, 2006.

CONAJE - Confederação Nacional dos Jovens Empreendedores. Pesquisa do jovem empreendedor brasileiro. 2020. Disponível em: https://conaje.com.br/projetos/Pesquisa-do-Perfil-do-Jovem-Empreendedor-Brasileiro/. Acesso em: 24 de fev. 2023.

DOLABELA, F. Oficina do Empreendedor. 1 Ed. São Paulo: Cultura e Editores Associados, 1999.

DORNELAS, J. C A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 1 ed. Rio de Janeiro: Elsevier. 2008.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

DRUCKER, P. F. Inovação e espírito empreendedor (Entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Pioneira Thomson, 2003.

FERNANDES, F. C. F.; GODINHO FILHO, M. Planejamento e controle da produção. São Paulo: Atlas, 2010.

GEM – Global Entrepreneurship Monitor. Empreendedorismo no Brasil - Relatório Executivo. Curitiba, 2022. Disponível em: https://datasebrae.com.br/pesquisa-gem/. Acesso em 24 de mai. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

GONÇALVES, P. S. Administração de materiais. 6 ed., ver. e atual. São Paulo: atlas, 2020.

GONÇALVES, H. S. CARVALHO, A. D.; OLIVEIRA, A. M. M. Previsão de demanda e sua prática: um estudo multicaso em microempresas paraibanas. In: XXXVI ENEGEP - Encontro Nacional de Engenharia de Produção. (Anais...), 03 a 06 de outubro de 2016, João Pessoa/PB.

GUERREIRO, M., CORREIA, M., SOUSA, C. Análise de consumo numa unidade hoteleira no Algarve – Portugal, com o recurso de ferramentas de Business Intelligence. Revista Turismo - Visão e Ação, v. 19 n. 3, p. 513-539, set./dez, 2017. https://doi.org/10.14210/rtva.v19n3.p513-539

HISRICH, R.; PETERS, M.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. 7ª ed. Porto Alegre: Editora Bookman, 2009.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MOREIRA, D. A. Administração da Produção e Operações. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MOREIRA, K. D.; SANTOS, A. K.; MORETTO NETO, L. Profissional de secretariado empreendedor: um agente de mudança. Revista de Gestão e Secretariado - GeSec, v. 6, n. 1, p 168-186, jan./abr. 2015. https://doi.org/10.7769/gesec.v6i1.311

NATALENSE, L. A secretária do futuro. São Paulo: Qualitymark, 1998.

PAULA, S. O caminho da sobrevivência das micro e pequenas empresas do segmento mercadista.1 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

PELLEGRINI, F. R.; FOGLIATTO, F. Estudo comparativo entre modelos de Winters e de Box-Jenkins para a previsão de demanda sazonal. Revista Produto & Produção, v. 4, número especial, p.72-85, 2000.

PELLEGRINI, F. R.; FOGLIATTO, F. Passos para implantação de sistemas de previsão de demanda: técnicas e estudo de caso. Revista Produção, v. 11, n. 1, p. 43-64, 2001. https://doi.org/10.1590/S0103-65132001000100004

PORTAL DO EMPREENDEDOR. Estatísticas 2020. Disponível em: http://www22.receita.fazenda.gov.br/inscricaomei/private/pages/relatorios/opcoesRelatorio.js Acesso em: 09 de fev. 2021.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª ed. Novo Hamburgo/RS - FEEVALE. 2013.

RAMOS, P.; RAMOS, M. M.; BUSNELLO, S. J. Manual prático de metodologia da pesquisa: artigo, resenha, projeto, TCC, monografia, dissertação e tese. Blumenau: Acadêmica, 2003.

RIBEIRO, A. T. V. B; KRAKAUER, P. V. C. Empreendedorismo por estilo de vida: estudo exploratório sobre fatores motivacionais, características e gestão. Revista de Gestão e Secretariado - GeSec, v. 7, n. 1, p. 112-131, jan./abr. 2016. htps://doi.org/10.7769/gesec.v7i1.439

ROCHA, L. C. Criatividade e inovação: como adaptar-se às mudanças. LTC: Rio de Janeiro, 2009.

SANTOS, B. F. et al. A importância da previsão de vendas em um e-commerce. Diálogos em Contabilidade: teoria e prática, v. 7, n. 1, p. 1-21, 2019.

SILVA, S. S.; OLIVEIRA, M. A.; LEAL JUNIOR, I. C. Modelo de Previsão de Vendas em Jogos de Empresas: Potencializando a Prática dos Gestores. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 2, p. 50-64, 2016. https://doi.org/10.12712/rpca.v10i2.11257

SILVA, R. A.; CORREIA, A. M. M; SIQUEIRA, E. S. Características comportamentais empreendedoras (CCE´S) do Barão de Mauá: uma análise teórica do filme “Mauá - o Imperador e o Rei”. In: SIQUEIRA, E. S. (Org.). Arte e Gestão: o cinema visto pelo olhar da Administração. Mossoró: EdUFERSA, 2016.

SLACK, N. et al. Gerenciamento de operações e de processos: princípios e práticas de impacto estratégico. São Paulo: Bookman, 2008.

WANKE, P.; JULIANELLI, L. Previsão de Vendas: processos organizacionais e métodos quantitativos e qualitativos. 1 ed. São Paulo:Atlas, 2006.

WERNER, L.; RIBEIRO J. Modelo composto para prever demanda através da integração de previsões. Produção, v.16, n. 3, p. 493-509, 2016. https://doi.org/10.1590/S0103-65132006000300011

Published

30-06-2024

How to Cite

ALYNNE COSTA DE LIMA; MAGALHÃES CORREIA, A. M.; KÁTIA REGINA GONÇALVES DE DEUS; HELEN SILVA GONÇALVES. Entrepreneurial management of Secretarial professionals: a diagnosis of sales forecasting. Revista Expectativa, [S. l.], v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.48075/revex.v23i2.31569. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/31569. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Seção - Secretarial