Contributions of The Cemaden Education Program to the Challenges of the Climate Emergency and in the Prevention of Disaster Risks
DOI:
https://doi.org/10.48075/ijerrs.v5i2.32227Abstract
Humanity has a short window of time to act in order to avoid or minimize the coming and irreversible consequences of climate change. And among the predicted scenarios, there will be an increase in extreme climate events, which will increase disasters. In this context, this article highlights the need to promote concrete actions to face the climate emergency through synergies between the fields of Environmental Education (EA, in Portuguese) and Disaster Risk Reduction Education (ERRD, in Portuguese). In this sense, the Cemaden Education Program (Cemaden//MCTI), which has involved a multidisciplinary team of researchers since 2014, has emerged as a catalyst for ERRD in Brazil based on transdisciplinary and intersectoral approaches that include the potential of participatory citizen science, information and communication technologies and social mobilization with innovative methodologies in formal and non-formal education. It involves building participatory processes aimed at promoting a culture of sustainability, resilience and protection of life.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 International Journal of Environmental Resilience Research and Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.