Contributions of The Cemaden Education Program to the Challenges of the Climate Emergency and in the Prevention of Disaster Risks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ijerrs.v5i2.32227

Abstract

Humanity has a short window of time to act in order to avoid or minimize the coming and irreversible consequences of climate change. And among the predicted scenarios, there will be an increase in extreme climate events, which will increase disasters. In this context, this article highlights the need to promote concrete actions to face the climate emergency through synergies between the fields of Environmental Education (EA, in Portuguese) and Disaster Risk Reduction Education (ERRD, in Portuguese). In this sense, the Cemaden Education Program (Cemaden//MCTI), which has involved a multidisciplinary team of researchers since 2014, has emerged as a catalyst for ERRD in Brazil based on transdisciplinary and intersectoral approaches that include the potential of participatory citizen science, information and communication technologies and social mobilization with innovative methodologies in formal and non-formal education. It involves building participatory processes aimed at promoting a culture of sustainability, resilience and protection of life.

Author Biographies

Carolina Franco Esteves, Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTI

Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista - Rio Claro. Possui graduação (Bacharelado e Licenciatura) em Ciências Biológicas pela Universidade de São Paulo (ESALQ) com extensão no exterior (Bishop´s University, Canada - major em Biological Sciences). Atualmente é pesquisadora bolsista do Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTIC, no Programa Cemaden Educação: Rede de Escolas e Comunidades na Prevenção de Riscos de Desastres. É também pesquisadora associada do Instituto para Conservação dos Carnívoros Neotropicais - Pró-Carnívoros, pelo Programa "Amigos da Onça: Grandes predadores e sociobiodiversidade na Caatinga". 

Rafael da S. Damasceno Pereira, Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTI

Bacharel em Gestão Ambiental pela Universidade de São Paulo. Integrante do grupo de pesquisa GEADAPTA - Projeto CoAdapta Litoral - Ciência Cidadã, Adaptação e Mudanças Climáticas, coordenado pelo Prof. Dr. Allan Yu Iwama. Atua como colaborador na área de identificação de impactos de mudanças climáticas do Observatório dos Manguezais Amazônicos (LABMANGUE) e na área de educação e justiça racial do Núcleo Cidade e Clima do Instituto de Referência Negra PEREGUM. Pesquisador bolsista no Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais (CEMADEN) vinculado ao Programa CEMADEN Educação.

Jeniffer de Souza Faria, Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTI

Doutora em Educação. Pesquisadora  do Programa Cemaden Educação.

Patricia Mie Matsuo, Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTI

Doutora em Ensino de Ciências e Pesquisadora do Programa Cemaden Educação.

Débora Olivato, Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTI

Graduada em Jornalismo pela Faculdade Cásper Líbero (1993). Graduada e Licenciada em Geografia pela Universidade de São Paulo (2000). Possui Mestrado (2004) e Doutorado em Geografia pela Universidade de São Paulo (2013). Foi professora efetiva da rede pública estadual de ensino no período de 2009 a 2015. Desde 2015 atua como pesquisadora bolsista no Centro Nacional de Monitoramento e Alertas em Desastres Naturais - CEMADEN/MCTIC, no Programa Cemaden Educação: Rede de Escolas e Comunidades na Prevenção de Riscos de Desastres. Possui ampla experiência na área socioambiental e de ensino, com destaque para educação ambiental e de redução de riscos de desastres.

Rachel Trajber, Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais CEMADEN/MCTI

Doutora em Antropologia e Linguística pela Purdue University/revalidação UFSCar. Coordena o programa Cemaden Educação no Centro Nacional de Monitoramento e Alertas de Desastres Naturais/MCTI. Coordenou a Educação Ambiental/ MEC e atuou no IMAS - Instituto Marina Silva. Paulistana, mora em Taubaté (SP)

Published

18-12-2023

How to Cite

GUERRA, A. F. S.; FRANCO ESTEVES, C.; PEREIRA, R. da S. D.; DE SOUZA FARIA, J.; MATSUO, P. M.; OLIVATO, D.; TRAJBER, R. Contributions of The Cemaden Education Program to the Challenges of the Climate Emergency and in the Prevention of Disaster Risks. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [S. l.], v. 5, n. 2, 2023. DOI: 10.48075/ijerrs.v5i2.32227. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/32227. Acesso em: 18 may. 2024.