The name signs attributed in the academic context: an Anthroponomical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/odal.v1i2.25446

Keywords:

Sign language, Anthroponomastics, Name signs

Abstract

 

This work is part of the ongoing research project called “Brazilian Sign Language Onomastic Studies”, and its purpose is to analyze the assignment of a name sign to some authors/researchers, whose name signs were searched in the Manuário Acadêmico e Escolar prepared by the National Institute of Deaf Education. Such research is part of the onomastic studies of sign languages, since in many sign language communities, it is common to assign a sign so that the individual can be recognized as part of that group. This sign, called “name signs”, uses visual characteristics and is always motivated. It is noted that name signs are also assigned to people who are not part of the deaf community, but who need to be constantly referenced, such as researchers, authors, philosophers, etc., related to the academic environment. For such analysis, we will use the taxonomy proposed by Barros (2018), which identified four main taxes to classify a name sign: Oral language loan, Physical appearance, Behavioral aspect and Social aspect. As preliminary results, we can observe that most of the signal assignments are related to physical characteristics of the nominees and little to their professional performance.

Keywords: Sign language; Anthroponomastics; Name signs.

Author Biographies

Gabriele Cristine Rech, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Brasil

Doutoranda em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste),mestre em linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Educação Especial: Área da surdez e Libras pela Univale. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e em Teologia pela Faculdade Teológica Sul Americana (FTSA)

Fabíola Sucupira Sell, Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil

Mestrado Profissional em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias

References

Barros, M. (2018). Taxonomia Antroponímica nas Línguas de Sinais: A motivação dos Sinais-nomes. RE-UNIR, 5, 40-62.

Börstell, C. (2017). Types and Trends of Name Signs in the Swedish Sign Language Community. SKY Journal of Linguistics 30, 7-34.

Day, L., Sutton-Spence, R. (2010). British sign name customs. Sign Language Studies 11, 22-54.

Delaporte, Y. (1998). Des noms silencieux. Le système anthroponymique des sourds français. L´Homme, tome 38 146, 7-45.

Dick, M. V. de P. do A. (1992). Toponímia e Antroponímia no Brasil. Coletânea de Estudos. São Paulo: FFLCH.

Kourbetis, V., Hoffmeister, R. J. (2002). Name signs in Greek Sign Language. American Annals of the Deaf 147, 35–43.

Mandelblatt, J. Favorito, W. (2018). A Expansão e o registro do léxico terminológico em Libras: a contribuição do Manuário Acadêmico do INES. Revista Espaço 49, 153 – 172.

Meadow, K. P. (1977). Name signs as identity symbols in the Deaf community. Sign Language Studies 16, 237–246.

Mindess, A. (1990). What name signs can tell us about Deaf culture. Sign Language Studies 66, 1–23.

Paales, L. (2011). Name signs for hearing people. Folklore 47, 43-76.

Seabra, M. C., Isquerdo, A. N. (2018). A onomástica em diferentes perspectivas: resultados de pesquisas. Revista de Estudos da Linguagem 3, 993-1000.

Seel, F. S. F., Rech, G. C. R. (2019). Os sinais de nome na Língua Brasileira de Sinais. In: Anais do I Congresso Internacional de Lexicologia, Lexicografia, Terminologia e Terminografia das Línguas de Sinais e II Fórum Internacional sobre Produção de Glossários e Dicionários em Línguas de Sinais, Brasília, Distrito Federal, Brasil.

Seide, M. S. (2013). Toponomástica e antroponomástica: paradigma e métodos. Confluência Revista do Instituto de Língua Portuguesa, 44 e 45, 165-184.

Souza, I.L., Gediel, A.L. (2017). Os sinais dos Surdos: Uma análise a partir de uma perspectiva cultural. Trab. Ling. Aplic, Campinas 56, 163- 185.

Supalla, S. J. (1990). The arbitrary name sign system in American Sign Language. Sign Language Studies 67, 99-126.

TV INES. Manuário: Jean Claude Passeron. 2016. Disponível em: http://tvines.org.br/?p=12240. Acesso em 5 maio 2020.

TV INES. Manuário: Félix Guattari. 2015. Disponível em: http://tvines.org.br/?p=11089. Acesso em 5 maio 2020.

TV INES. Manuário: Stuart Hall. 2015. Disponível em: http://tvines.org.br/?p=10278. Acesso em 5 maio 2020.

TV INES. Manuário: Giroux. 2014. Disponível em: http://tvines.org.br/?p=5898. Acesso 5 maio 2020.

Yau, S., He, J. (1989). How Deaf children in a Chinese school get their sign names. Sign Language Studies 18, 305-322.

Published

29-07-2020

How to Cite

RECH, G. C.; SUCUPIRA SELL, F. The name signs attributed in the academic context: an Anthroponomical approach. Onomastics from Latin America, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 67–82, 2020. DOI: 10.48075/odal.v1i2.25446. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/onomastica/article/view/25446. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Articles