AMONG SHADOWS AND RUINS - THE GOTHIC SPACE IN "THE UNREPENTANT" OF ALUÍSIO AZEVEDO
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v7i10.5885Keywords:
gótico, espaço, fantasma, conto brasileiro.Abstract
Aluisio Azevedo is commonly regarded as one of, if not the largest exponent of Naturalism in Brazil. The writer has become one of the most prolific of his generation, passing the novel, the theater, the tale and the chronic - is not always corresponding to the naturalistic model; one can say that part of his work is more associated with a Romanticism to some extent hybridized, feuilletonistic, than for any other trend in the nineteenth century. The tale that brings to analyze here is meant in its frame elements transplanted from some romantic ideals, especially those related to death, ghosts and fears which, in turn, directly or indirectly are heirs of Gothic. The primary focus of analysis is the question of space as an element Gothic reinterpreted and adapted to the situation of writing the end of the nineteenth century, as well as the national locus. It is known that, in the Gothic, the space works much more than a scenario where the plot unfolds, its constitution occurs as one of the elements that characterize the style, but also reveal some inner states of characters. The space in the text promotes a rehabilitation of the Gothic Middle Ages, not only from the architectural point of view, but also functioning as an evocation of myths, fears and terrors of what the man insists on staying.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.