FERREIRA GULLAR AND THE STATE OF EXCEPTION: FORMALIZATION AESTHETIC BEFORE OF SOCIAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v10i15.10268Keywords:
Tradição crítica, Golpe de 64, Dentro da noite veloz, Homem ComumAbstract
The critical tradition that deals with the study of the work of Ferreira Gullar, in general, emphasizes the study of the book Dentro da noite veloz (poems consisting of pre and post-Coup 64) focusing mainly on the passage of an artist tip striker Neoconcreto the project to a writer of musical literature, the fact that, according to this analytical perspective, marks the beginning phase of the participating artist. Such an approach, by emphasizing the historical moment that passed the country, without regard to the sometimes contradictory relationships between text and context links the production of this period the general formulations of the "Anteprojeto do manifesto do CPC" (written by Carlos Estevam Martins) leaving aside the proper concern with mediation between literary form and social process, the essence of artistic elaboration. Thus, the compositions of this historical moment became constantly characterized as dogmatic and simplistic, generalized analytical perspective that, unilaterally, the relationships between theoretical formulations and artistic productions of the season left. Created a critical tradition around which the production of Ferreira Gullar came to be seen as a monolithic block. From this, the purpose of this article is to show an alternative bias, who understands the social process experienced at the time, considering it as a starting point for an artistic proposal, with its limits and scope.Downloads
Published
12-02-2015
How to Cite
DA SILVA, A. N. FERREIRA GULLAR AND THE STATE OF EXCEPTION: FORMALIZATION AESTHETIC BEFORE OF SOCIAL PROCESS. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 10, n. 15, 2015. DOI: 10.48075/rlhm.v10i15.10268. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/10268. Acesso em: 30 jul. 2025.
Issue
Section
DOSSIÊ DITADURAS, MEMÓRIAS E SUAS REPRESENTAÇÕES ARTÍSTICAS
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.