Literary perspectives of great conflicts in our History by Tabajara Ruas' Netto perde sua alma (1997)
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v11i17.11327Keywords:
Novo romance histórico latino-americano, processo de leitura, Netto perde sua alma (1997), Estética da RecepçãoAbstract
This article proposes to reflect about the importance of the new historical novels regarding the gaps existing in a text that, according to Iser (1979), are awaken in the reader especially through the literary one. Every novel features this characteristic, although, it is undeniable that, through the reading of the genre at issue, the reader is pushed to fill these gaps far beyond their perspectives; it is done through research in historical sources, or even through the reading of other works on the same subject. This occurs during the reading or when the reading is already done, once the reader questions the whole time, among narrated facts, what is fiction, what is historical fact, what are the intentions of the narrative voices in the construction of discourses. The reader that engages in the reading of a new historical novel puts great demands upon him/herself and other sources to reach the catharsis defended by Jauss (1979) in his texts on the Aesthetics of Reception. The analysis we propose will focus on Tabajara Ruas' Netto perde sua alma (1997), which has as its general theme the many revolts that General Netto took part in, among them the Ragamuffin War (1835-1845) and the Paraguayan War (1864-1870). We seek to highlight what writing resources were used to the configuration of the character and its effects in the process of reading History through fiction.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.