NEOCLACISSISM AS POETIC REGISTER AND NOT AS A CURIOSITY
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v11i17.12173Keywords:
Neoclassicismo, historiografia, arcadismoAbstract
The following article aims to relate, according to Antônio Candidos’s point of view, the historic importance that de arcadism (neoclassicismo) movement as an important turnpoint based on the social and cultural contact between the colony and Europe, which would lead to an self-conscience of the colonist as men and poets in equal value as the settlers. In order to do that we will cross information concerning the definition of classicismo, neoclassicismo and arcadism taken from studies related to historical classification of aesthetics movements on literature. We will try to trace back the orgins of the real influence of our poetry in the 18th century. In addition to these references this essay will aim to show the contextual relations that define the poetic movements, in particular the arcadism, that originated from the French Classicism and how the poetic manifestations from Europe are different from each other. We will take as our basis the principle that states each poetic movement is different on diverse contexts and has diferente consequences on the places they appear. The brazillian branch of the neoclassicismo is the focus of this article. This article will explore the historical role of this movement and its importance on defining the brazillian literature as a system engaged on human and political questions. We will try to demonstrate to what extent the colonial poetry from the neoclassicists postulates certain identity originated from a poetical na aesthetic and not restricted to its historical value as a document as a register from that century, but as something importante for the literary history and as literature.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.