BETWEEN CHRONICLES AND BORING CHILDREN: FOR A LATIN CULTURAL PROJECT IN CLARICE LISPECTOR
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v13i21.16268
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
Keywords:
Latinidade, Clarice Lispector, crônicasAbstract
Understanding the literary-cultural dimension of a work seems to be a great challenge when it comes to Latin American literatures. This is because cultural heterogeneity based on local differences also offers multiple perspectives for analysis. However, most academic intellectuals and researchers maintain a single Eurocentric and hegemonic discourse, prioritizing canonical perspectives to the detriment of local and marginal cultures. Thus, I seek in this article, through the analysis of some chronicles and the biographical-cultural profile of Clarice Lispector, to break with this academic paradigm that has compromised the advancement of Cultural and Subaltern Studies in Latin America, especially in Brazil. The choice of Claricean narratives is justified by the fact that even though born in the Ukraine, Clarice declares her Brazilianness in several writings and interviews, especially in the identifiable reflections of local Latin American culture in her texts. In this vein, and based on the thinking of authors such as Hugo Achugar, Walter Mignolo, Stuart Hall and Edgar Nolasco, I try to point out the latinity of Clarice Lispector through the themes addressed in some of his chronicles. The questions concerning the subalternization of knowledge and knowledge lead this work to identify, among others, the central artistic object of the chronicles of the Claricean chronicles in the themes of hunger, poverty and urban violence. In these themes it is possible to recognize local cultural aspects which indicates the real influence of the place in the artistic and cultural productions of this space as well as the dialogues for the differences that share this same socio-cultural space.Downloads
Published
24-07-2017
How to Cite
ALVES, J. BETWEEN CHRONICLES AND BORING CHILDREN: FOR A LATIN CULTURAL PROJECT IN CLARICE LISPECTOR. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 13, n. 21, p. 213–231, 2017. DOI: 10.48075/rlhm.v13i21.16268. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/16268. Acesso em: 16 may. 2025.
Issue
Section
PESQUISA EM LETRAS NO CONTEXTO LATINO-AMERICANO E LITERATURA, ENSINO E CULTURA
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.