Nadejdas, Vanias and Marias
intertwining memories, songs and poetry
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v19i34.30852Abstract
This work aims to reflect on the trajectory of three women and their relationship with art and the resistance to silencing that historically haunts women's protagonism, suffocating longings and searches for a full and legitimate existence. Nadejda, wife of the Russian poet Ossip Mandelstam, followed her husband's exile to Stalinist Russia while memorizing his poems to ensure that Ossip's work would survive time and become known to future generations. Maria Vânia, singer and founder of the Minas Gerais group “Trem das Gerais”, that, along with her husband and two children, is dedicated to propagating authorial songs, in the public domain and by regional composers, whose art insists on keeping popular traditions of “Gerais” alive. Her female voice “Cantadeira”, as she calls herself, resonates from the Triângulo Mineiro region to the world. And as Minas are many, Maria Lira Marques closes this female trio with the strength and art that spring from the clay and the work songs of the women of Vale do Jequitinhonha.
KEY-WORDS: Memory. Female Voices. Art. Culture.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.