Poemando através da história: memória histórica da Guiné-Bissau nas poesias de Tony Tcheka e Lagartixa Npasmadu
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v19i34.31755Abstract
This article seeks to understand how historical events of the liberation struggle of Guinea-Bissau, the coup d'état of November 14, 1980 and the political-military conflict of 1998-1999 are addressed in Tony Tcheka's and Lagartixa Okonhoko Npasmadu's poems. Guinean literature has always been characterized as a space for discussing events that mark the social memory of the country, and the three events mentioned above are the most representative. Through a qualitative analysis mediated by some references of memory studies, the article will seek to understand how the epopee of liberation coexists with the disillusionment that followed years later in the works of the two authors, one belonging to the first generation of writers from independent Guinea-Bissau; and the other with the first work published in 2010, 37 years after the country's independence. The analysis of their poems shows how they are instruments of counter-memory compared to the official memories conveyed about the historical events discussed in this paper.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.