RACIAL VIOLENCE IN THE SCHOOL ENVIRONMENT AND THE IDENTITY CRISIS OF THE CHARACTERS IN GENI GUIMARÃES AND ANA MARIA GONÇALVES
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v19i34.32023Abstract
Writing, as a political act, takes on a powerful role as a symbol of denunciation, resistance, and existence. In this context, the creations of Black women have played a crucial role in the evolution of Brazilian Literature, giving it new and relevant contours. Therefore, this research aims to analyze the short stories Metamorfose, by Geni Guimarães and Negrinha! Negrinha! Negrinha!, by Ana Maria Gonçalves, highlighting the effects of racist discourse on the identity construction of children's protagonists in a school environment. The theoretical framework is formed by theorists such as: Abdias do Nascimento (2016), bell hooks (2019), Chimamanda Adichie (2019), Djamila Ribeiro (2019), Frantz Fanon (2008), Grada Kilomba (2020), Lélia Gonzalez (2020), Lilia Schwarcz (2013), Luisa Lobo (2007), Luiz Silva Cuti (2010), Neuza Santos Souza (1983), Nilma Lino Gomes (2002) and Regina Dalcastagnè (2005; 2019). It is concluded that racism, when crossing these bodies, leads to feelings of self-denial, self-hatred and low self-esteem. Only through a painful process of redefinition and reaffirmation of their identity it becomes possible for these characters fully embrace their Blackness and see themselves as individuals.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.