Representations of african brazilian based society and religions as found in O círio negro (2015) by Olívia Sarmento
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i35.33342Abstract
The corpus of this article is the short story O Círio Negro (2015), by Olivia Sarmento. The objective is to analyze the construction of the representation of religions of African origin, privileging Umbanda, through the social imaginary and the process of Outremizing Brazilian blackness present in the corpus. As a theoretical basis, the article will be guided by studies by Hanciau (2002), Molar (2009) and Munanga (2009), about Brazilian blackness; by Araújo (2006), Bosi (1980) and (2002), Candido (2009), Coutinho (1955) and Souza (2013) for their theoretical positions on literary regionalism; and by Verger (2012), in studies on African Cults and Voduns. As final considerations, it is pointed out that the tale reflects the reality of the Brazilian provinces of the period, where the great landowners carnally owned their enslaved women as a demonstration of power.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.