Imagined (and lived) places
reflections on immigration in Nur na escuridão, by Salim Miguel
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33534Abstract
This study, whose reflections are anchored in the theory of the Imaginary by Durand (2012), focuses on discussing the relations with the place from the narrative Nur na Escuridão, by the Santa Catarina writer Salim Miguel. Nur na Escuridão presents the “saga” of a family of Lebanese immigrants, who decide to “make America”, seeking better living conditions. The story of this family is told through an intricate memorial game, which alternates facts, times and places, from their departure from the land of origin and arrival in Brazil until the death of patriarch. We will seek to understand the mythical of the promised land, the deconstruction of the homeland to (re)build another idea of a welcoming land. The lived experience appears endowed with multiple meanings, sedimented by the light that would guide the family in the new experience of conquering a promised land and by the hardships of a difficult life, involved in nostalgia and joy, in the expectation of a future of fame and abundance for the immigrant. Through the concept of topophilia (Tuan, 1980), we can understand how places transcend mere geography and become spaces full of meanings, feelings and emotional bonds for individuals and groups in migration.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.