The Aesthetic Game in Teresa Cárdenas
Reflections on the Cuban Romance Letters to My Mother
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33579Abstract
This article examines the aesthetics of Teresa Cárdenas in her epistolary novel Cartas para a minha mãe (2010). Defying colonial thought, the novel is narrated from the perspective of a Black child who writes letters to her deceased mother. It addresses themes such as mourning, family abandonment, and a feminine tone conveyed through the main character's voice to create life, even within a childhood shaped by Cuba's colonial structures. With this in mind, the objective is to analyze how the author employs the voice of a Black child in an aesthetic interplay to highlight the condition of Black women while reconstructing life from the remnants of childhood. To support this analysis, we draw on the ideas of French philosopher Jacques Rancière (2005), who views aesthetics as a means of exploring the realm of the sensible autonomously. For Rancière, aesthetics emancipates art by disrupting political and social hierarchies, as art operates without obligations or pre-established rules, guided by its authenticity. Similarly, in Cárdenas' literature (2010), the aesthetic interplay is evident in how Black strength and resistance are crafted to give voice to subalternized Cuban women. Accordingly, this study first discusses the concept of aesthetics in the arts and its application in Cárdenas' work. Subsequently, it explores how the child protagonist of the novel interprets and engages with the world through the lens of a Black child's perspective.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.