The reinvention of conquest
historiographic metafiction and transculturation in El largo atardecer del caminante
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33649Abstract
Immersed in a postmodern context, a significant part of contemporary Latin American literature tends to have as predominant characteristics questioning the past, the defense of ethnic plurality and stimulation of the fusion between reality and imagination. Moreover, the present article aims to analyze Abel Posse’s work, El largo atardecer del caminante (1992), seeking to identify how this fictional narrative subverts the dominant historical discourse about colonization. In the development of this study, the notions of historiographic metafiction (Hutcheon, 1991) and narrative transculturation (Rama, 1987) were employed, since both concepts contribute to the reevaluation of colonial history, especially in regard to the relationship between European colonizers and indigenous peoples. In reference to the result, it was observed that Abel Posse's work reinvents the colonial past by filling in with fiction the gaps in the life of the Spanish conqueror Alvar Nuñez Cabeza de Vaca. In doing so, El largo atardecer del caminante challenges the dichotomy between civilized culture and wild culture, postulating the existence of a symbiotic relationship between foreign and native cultural aspects. This relationship is symbolized through the transformation experienced by Cabeza de Vaca. By living with the indigenous people for several years, he incorporates cultural elements of the original peoples and, at the same time, transfers cultural traits of European society.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.