Poesia sempre
cosmopolitism, brazilianness and historiography of the literary present
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v21i37.33875Abstract
This article presents a brief mapping of the literary productions included in the magazine Poesia Sempre, from the Biblioteca Nacional, based on a project developed in IEB/USP that seeks implications on themes, aesthetics and influences that have permeated it since the initial volume on Semana de Arte Moderna (1993) to the modernisms that it emanated. We seek to point out some cosmopolitan features present there, insofar as the magazine's motto is the imperative desire to dialogue with neighboring countries and other continents. Regarding the representation of culture in it’s shared meanings, we present a dialogue with Stuart Hall taking into consideration the researcher's investigations in contact with Barthes, Foucault and Saussure, among others. Finally, we demand a look at the past incorporated into the present amidst so many contemporary productions in which literature seems to gain a new political and aesthetic scope. To this end, we start from the reflections of François Dosse, in order to confront what he says is “the privilege of the dust of recent non-hierarchized archives” (2012), based on the success of the research when dialoguing with different areas of knowledge, among them, Literature itself. Therefore, Poesia sempre stands as the initial driving force for such investiment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.