Tragedy or morality

Christopher Marlowe's Doctor Fausto in the context of the Elizabetan Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.34132

Abstract

At a time when theater plays were taking place in the open and new playwrights were emerging in the context of Elizabethan theater, Christopher Marlowe emerges with Faust, the unresigned man who invites the devil and, in exchange for knowledge and other pleasures linked to him, signs a pact with his blood where he promises to deliver his soul after the period of twenty-four years. The playwright does not spare his protagonist from complying with the agreement, but offers a theatrical play permeated by Epicurean elements that, however, has not ceased to be characterized as a play of the Moralities genre, common in medieval society, in spite of the author portraying a tragic character endowed with the typical anxieties of modern man.

Author Biography

Cláudia de Marchi, PUCRS

Doutoranda em Teoria da Literatura na linha de pesquisa Fundamentos Linguístico-Literários da Linguagem do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS) com bolsa Capes/Proex integral. Mestra em Letras na linha de pesquisa Produção e Recepção do Texto Literário como bolsista Capes parcial pela Universidade de Passo Fundo (2022). Especialista em Direito Constitucional pela Fundação Escola Superior do Ministério Público do Rio Grande do Sul (2008). Graduada em Direito pela Universidade de Passo Fundo (2005). Advogada (com asco do Judiciário brasileiro) inscrita na OAB/RS 63.467 (2005). Professora de Direito Constitucional I (Teoria dos Direitos e Garantias Fundamentais); Direito Constitucional II (Organização do Estado); Direito Penal (Crimes contra a Pessoa); Direitos Humanos; Direito da Infância e Adolescência; Biodireito; Direito Civil (Fatos Jurídicos); Direito Civil (Teoria das Obrigações); Direito Civil (Contratos); Direito Civil (Direito das Coisas); Direito da Sociedade da Informação na Universidade de Cuiabá (UNIC) em Sorriso/MT (2014-2016). Autora dos livros 'Contra a maré: minha vida em crônicas e crônicas da vida' (2017) e 'De encontros sexuais a crônicas: o diário de uma advogada e acompanhante de luxo feminista' (2019) cuja publicação foi cancelada pela escritora em outubro de 2023. Em sua dissertação de Mestrado, demonstra que o dramaturgo britânico Christopher Marlowe colore seu texto com elementos epicuristas. Indicado para publicação em banca de defesa realizada em 21/12/2022, seu texto foi publicado como obra literária pela Editora Fundação Fênix, em agosto de 2023, sob o título 'Conhecimento e Magia: o Fausto de Marlowe' (2023). ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-0377-3482

Published

07-05-2025

How to Cite

DE MARCHI, C. Tragedy or morality: Christopher Marlowe’s Doctor Fausto in the context of the Elizabetan Theater. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 21, n. 37, 2025. DOI: 10.48075/rlhm.v20i36.34132. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/34132. Acesso em: 29 jul. 2025.

Issue

Section

PESQUISA EM LETRAS NO CONTEXTO LATINO-AMERICANO E LITERATURA, ENSINO E CULTURA