THE CONTEMPORARY BRAZILIAN HISTORICAL NOVEL AND ITS READING OF THE HYSPANIC MYTHS
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v7i10.5850
Supporting Agencies
FAPESP
Abstract
Analyzing the novel O Chalaça (1994), by José Roberto Torero, this article aims to expose about the reading made by this novel related to the Hispanic literary myths of picaro and Don Juan, intending to point how the Contemporary Brazilian historical novel collects the meaning of those myths in its own deeply overthrowing reconstruction of the official history signs. This meaning integration occurs mainly by parody and intertextuality, language resources projected in the text architecture along the carnivalization of language, what reassures the deconstructionist aiming of this novel type, what it is related to the goal of proposing alternatives of the official historiography discourse. Such myths, taken mainly from the picaresque novel Lazarilho de Tormes, by anonymous, and the play El Burlador de Sevilla y convidado de Piedra (The Trickster of Seville and the stone guest), by Tirso de Molina, they were marked by the intemporal and dynamic character that distinguishes a myth, becoming recurrent in a great variety of following works, taking important part in the occidental cultural-literary imaginary. In the contemporary historical novel, which is highly conscious of its intertextual constitution (usually expressed through metalanguage, which gets emerged the textual material in its discoursive nature), developing the deconstructive traits of the contemporary literature, once those myths are inserted in an “ex-centric” social space, refused by the society hegemonic rules.Downloads
Published
16-12-2011
How to Cite
LACOWICZ, S. D. THE CONTEMPORARY BRAZILIAN HISTORICAL NOVEL AND ITS READING OF THE HYSPANIC MYTHS. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 7, n. 10, 2011. DOI: 10.48075/rlhm.v7i10.5850. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/5850. Acesso em: 21 jun. 2025.
Issue
Section
DOSSIÊ LITERATURA, HISTÓRIA E MEMÓRIA
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.