AUTORES, NARRADORES, NÃO-AUTORES: A EXPERIÊNCIA DE PARTES DE ÁFRICA.
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v7i10.5890Abstract
: Helder Macedo's first novel, Partes de África, plays with both the status of the narrator and the memorialistic narrative, problematizing both in a clever, provocative game. In order to put his “author”-narrator (a device who certainly merits another, more complete, study) in perspective, he uses inside the novel texts such as a report suppposedly written by his own father and a Drama written by an “heteronim” of his, Luís Garcia de Medeiros. Comparison between Medeiros and Macedo's writing devices and structural choices – Medeiros' are creative, but outdated – results in visible difference between a certain “post-modern”, political narrative of the 1960's and 70's, and Macedo's prose. Medeiros uses Don Giovanni (Don Juan) as the obscene obverse of the stolid bourgeois, at peace with Salazar's dictatorship, creating a binnary, almost manicheistic solution which can be explained through lacanian materialism. On the other hand, Macedo adopts a radically tolerant, self-questioning point of view: creating his novel with texts that bring different voices and addopting as his own voice a discourse strongly marked by the admission of his own doubts an by the use of the conditional, he establishes a kind of parody (paralel ode), weakening his apparent hierarchy of points of view, as in a new approach of bakhtinian's dialogism – which Bakhtin pointed out as found only in Dostoievski.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.