Writingvivência and banzo
rudders of the ships of our memory?
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v18i31.27881Keywords:
Memória, escrevivência, banzo, diálogos possíveis.Abstract
In this article we built a theoretical and conceptual review of the expression banzo that, since the arrival of African captives in Brazilian territories, in order to exploit the slave labor, has been presented in literature as an evil caused by memory andlonging for Africa, in the face of forced diaspora. Subsequently, a dialogue was established between the notions of banzo and writingvivation, the latter defended as a space for memory and for strengthening the antiracist commitment that, by nature, requires the rewriting of the history of black people by those who actually experienced it. To this end, we used studies that move between history and literature, more precisely the theoretical propositions of Conceição Evaristo (2010; 2016; 2017); Oliveira (2021); Oda (2008) Clóvis Moura (2004) Kananoja (2018); Cosme (1967), among others. From this, it was realized that there is an intense dialogue between writingvivation and banzo, since both take place in the present in relation to the past; one intending to connect with the lost past (banzo); the other, to build diverse futures of the currently lived (writingvivation).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Literatura, História e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.