The fictional, historical and critical metanarrative in Machado, novel by Silviano Santiago
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v18i31.28837Abstract
This work presents a reading of the novel Machado(2016), by Silviano Santiago, in order to present it as a historical fiction for demonstrating in its textuality discursive connections between Literature and History. The development of this study aims to understand how the intersection between fiction, history and criticism occurs in this novelistic production. The theoretical and critical reflections brought to the study seek to understand both issues that involve contemporary Brazilian historical fiction and the relations of cultural dependence of Latin American literary discourse developed in the fictional, historical and critical metanarrative about Machado de Assis by the narrator-character. In this context, it is essential to think about thesystematizations proposed by György Lukács on the traditional “historical novel”, as well as to understand the novel as a literary genre in constant transformation, as suggested by Mikhail Bakhtin. Therefore, it is necessary to advance on Linda Hutcheon'sproposal regarding “historiographical metafiction”as a poetics for Postmodernism and, finally, to verify how the processes of "cultural hybridizations" occur in the narrative, whose concept was developed by Néstor Garcia Canclini.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.