AESTHETICAL DIVIDE: A STUDY ON SUSANA DE SOUSA DIAS’ 48
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v10i15.10218Keywords:
Audiovisual Archives, Deleuze, Susana de Sousa Dias, Sánchez-BioscaAbstract
48 (2009), directed by Susana de Sousa Dias is a documentary film that portrays, as still life, anthropometric photos from the PIDE’s archive. Divided between what we can see, traces of a living past, and what we can only hear, the present voices, the film displays the incommensurable space between what is the visible and what is the expressible in this specific medium. However, as an archive of present time, moving images bring back to life the past epochs, not only through old pictures (from archive, for example) but a past that is described, narrated, and imagined through verbal expression. This particular film places some questions concerning memory, archive and displacement - temporal and spatial displacement. From an inhuman point of view, that does not consider the origin of those photos, 48 remain in the present although its “memories” persist and resist in the same present, voices of an eternal past that can and should be revived. In reviving the dead past we are reinterpreting the present. But, what is the aesthetical value of a film made of pictures from the PIDE’s archive? The present analysis of 48 will focus on Gilles Deleuze and Vicente Sánchez-Biosca’s ideas on audiovisual archives.Downloads
Published
12-02-2015
How to Cite
VIEGAS, S. AESTHETICAL DIVIDE: A STUDY ON SUSANA DE SOUSA DIAS’ 48. Journal of Literature, History and Memory, [S. l.], v. 10, n. 15, 2015. DOI: 10.48075/rlhm.v10i15.10218. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/10218. Acesso em: 19 apr. 2025.
Issue
Section
DOSSIÊ DITADURAS, MEMÓRIAS E SUAS REPRESENTAÇÕES ARTÍSTICAS
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.