Is it a new messiah or the mother goddess return?
Considerations ablout female protagonism in the dystopia Earthseed series, by Octavia Butler
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v21i37.33323Abstract
This paper aims to analyze the Earthseed series, by Octávia Butler, which includes the novels The parable of the Sower (2018) and Parable of the talents like a dystopian novel in which recurring historiographical aspects in the colonization process are aesthetically reworked in the plot and taken as intertext and as a starting point. We understand that, in these narratives, the historical and the fictional are combined, making historiography function as a compositional element of the fiction. This occurs mainly in the narrative tendency to give new meaning to stereotypes of femininity in a black protagonist who is elevated to the status of community and religious leader. These novels are analyzed from the perspective of post-colonial theories as examples of counter-narratives, as explained by Spivak (2010), in which the female voice, narrative and authorial, acts as a mechanism to question the domination process based on the modus operandi of colonization culture, which uses power and language to effect domination. We also aim, based on this same theoretical perspective, to understand how the religious issue is given new meaning in dystopia, highlighting the danger of repeating to past errors regarding religion as a basis for subordinating and killing, and how these novels help to overcome the old-fashioned view of the gender roles delimitation so common in primordial narratives.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.