THE FOUNDLING IN ITS “QUALITY”: SOCIAL EQUITY AND THE FOUNDLINGS IN RIO GRANDE DE SÃO PEDRO (18TH TO 19TH CENTURIES)
DOI:
https://doi.org/10.36449/rth.v20i2.15794Abstract
The following paper approaches the abandoning of children, a phenomenon that was widely practiced and tolerated in our colonial and imperial past. The space of our analysis is the Continent of Rio Grande de São Pedro, or, more specifically, Porto Alegre, the capital of the province, and Rio Pardo, located on the northeast, bordering the oriental shore. The proposal here is to debate the social condition of the foundlings starting from their racial classification and their condition in the social hierarchy. Thus, from the color or absence of that information on the sources made in the Eighteenth and Nineteenth century, we look forward to problematize the prerogative that states that many of the foundlings were white, as well as that the blacks and the mestizos, in their quality as foundlings, could disarrange the social equity, a juridical principle of the Ancient Regime. In order to accomplish this analysis, we will detain ourselves in the nominative crossing of both ecclesiastic and administrative sources as a methodological resource supported by Micro-History and Social History.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.