Profile of consumers of pork sold in the municipality of Grajaú, State of Maranhão, Brazil

Autores

  • Iran Alves da Silva
  • José Murilo Sousa Rodrigues Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).
  • Jordane de Oliveira Borges Programa de Pós Graduação em Ciência Animal (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão (UFMA).
Agências de fomento

Palavras-chave:

Caracterização, Consumo, qualidade, suinocultura.

Resumo

The objective of this study was to characterize the profile of pork consumers in the municipality of Grajaú Maranhão State, Brazil, where, in the second half of 2014, 200 (two hundred) consumers were interviewed at fairs and supermarkets in that municipality. Questionnaires containing 19 closed questions were used to identify aspects related to socioeconomic profile, consumption habits, factors affecting purchase decision, characteristics and attributes related to consumption. Among the interviewees, 147 (73.5%) said they did not know the nutritional value of pork. With regard to public health, 168 (84%) consumers stated that they did not know about the cycle of teniasis/cysticercosis, and 173 (86.5%) interviewed showed dissatisfaction with the hygienic factors at the time of marketing, and 104 (52%) raised concerns about the imminent risks of zoonoses. It was also observed that there are demands regarding the improvement of the quality of the product offered, among them are: genetic and food breeding, animal welfare practices and improvements in slaughter and processing. The consumption of pork in the municipality in question is still considered relatively low, since only about 21 (10.5%) consumers reported regularly consuming it, a fact that seems to be mainly related to consumers' misperceptions about the quality of this type of meat, among other factors.

Biografia do Autor

Iran Alves da Silva

Bacharel em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2006); Especialista em Vigilância Sanitária de Alimentos de Origem Animal / Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2008); Especialista em Gestão em Saúde (UEMA, 2016); Mestre em Ciências Veterinárias pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2009); Licenciado em disciplinas do Ensino Fundamental, Médio e Profissional / Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2009); Professor Auxiliar (40 horas) da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

José Murilo Sousa Rodrigues, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Possui graduação em Zootecnia pela Universidade Estadual do Maranhão (2015). Tem experiência na área de Zootecnia, com ênfase em Genética e Melhoramento dos Animais Domésticos.

Jordane de Oliveira Borges, Programa de Pós Graduação em Ciência Animal (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Possui graduação em Zootecnia (2013) e Geografia (2016) pela Universidade Estadual do Maranhão e Mestrado (2016) em Ciência Animal pela Universidade Federal do Maranhão. Tem experiência na área de Zootecnia, com ênfase em nutrição de monogástricos, ambiência e produção de aves e experiência na área de Geografia, com ênfase em Biogeografia e ensino de Geografia.

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Publicado

09-10-2017

Como Citar

SILVA, I. A. da; RODRIGUES, J. M. S.; BORGES, J. de O. Profile of consumers of pork sold in the municipality of Grajaú, State of Maranhão, Brazil. Scientia Agraria Paranaensis, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 309–3013, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/scientiaagraria/article/view/14203. Acesso em: 19 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos Científicos