Profile of pork consumers marketed in the municipality of Grajaú, Maranhao State, Brazil.

Authors

  • Iran Alves da Silva
  • José Murilo Sousa Rodrigues Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).
  • Jordane de Oliveira Borges Programa de Pós Graduação em Ciência Animal (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão (UFMA).
Supporting Agencies

Keywords:

Caracterização, Consumo, qualidade, suinocultura.

Abstract

The objective of this study was to characterize the pork consumer profile in the municipality of Grajaú (MA), where, in the second half of 2014, they were interviewed randomly 200 (two hundred) consumers at fairs and supermarkets that municipality. We used questionnaires containing 19 (nineteen) closed questions, in order to identify the population studied aspects related to socio-economic profile, consumer habits, factors affecting the purchase decision, characteristics and attributes related to the consumption. After evaluation of the data by descriptive statistics, one could infer that the consumption of pork in the city in question is still considered relatively low, since only about 21 (10.5%) consumers reported consuming it regularly, fact which seems to be mainly related to misperceptions of consumers towards the quality of this type of meat, among other factors. Among the respondents, 147 (73.5%) say ignore the nutritional value of pork. With regard to public health, it was found that 168 (84%) consumers said they are unaware of the taeniasis/cysticercosis cycle, and 173 (86.5%) respondents exhibited dissatisfaction with the hygiene factors at the time of sale, and 104 ( 52%) voiced concerns about the imminent risk of contracting zoonoses. It was noted also that there are demands regarding the improvement of the quality of the product offered, among them are: breeding and feeding, welfare practices and animal slaughter and processing improvements. It reinforces the need for investments in the agro-industrial sector, sustainable and health, in order to offer a quality product, healthy and economically favorable for consumers.

Author Biographies

Iran Alves da Silva

Bacharel em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2006); Especialista em Vigilância Sanitária de Alimentos de Origem Animal / Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2008); Especialista em Gestão em Saúde (UEMA, 2016); Mestre em Ciências Veterinárias pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2009); Licenciado em disciplinas do Ensino Fundamental, Médio e Profissional / Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2009); Professor Auxiliar (40 horas) da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

José Murilo Sousa Rodrigues, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Possui graduação em Zootecnia pela Universidade Estadual do Maranhão (2015). Tem experiência na área de Zootecnia, com ênfase em Genética e Melhoramento dos Animais Domésticos.

Jordane de Oliveira Borges, Programa de Pós Graduação em Ciência Animal (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Possui graduação em Zootecnia (2013) e Geografia (2016) pela Universidade Estadual do Maranhão e Mestrado (2016) em Ciência Animal pela Universidade Federal do Maranhão. Tem experiência na área de Zootecnia, com ênfase em nutrição de monogástricos, ambiência e produção de aves e experiência na área de Geografia, com ênfase em Biogeografia e ensino de Geografia.

Published

09-10-2017

How to Cite

SILVA, I. A. da; RODRIGUES, J. M. S.; BORGES, J. de O. Profile of pork consumers marketed in the municipality of Grajaú, Maranhao State, Brazil. Scientia Agraria Paranaensis, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 309–3013, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/scientiaagraria/article/view/14203. Acesso em: 30 may. 2025.

Issue

Section

Scientific Article