USO DO E-COMMERCE NA COMERCIALIZAÇÃO DOS PRODUTOS DA AGRICULTURA FAMILIAR: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA/USE OF E-COMMERCE IN THE COMMERCIALIZATION OF FAMILY FARMING PRODUCTS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
DOI :
https://doi.org/10.48075/igepec.v26i3.29808Mots-clés :
Agricultura familiar, E-commerce, Divulgação de produtos, covid-19, Revisão sistemáticaRésumé
A agricultura familiar é uma importante fornecedora de alimentos, mas enfrenta dificuldades para comercializar sua produção. Estão emergindo formas alternativas de comercialização dos produtos agrícolas, e percebe-se uma inclinação para o uso do e-commerce, que também têm auxiliado na divulgação de seus produtos. O objetivo deste estudo foi levantar o estado da arte das pesquisas que relacionam a agricultura familiar ao uso do e-commerce e suas estratégias de divulgação nos últimos anos, inclusive durante a pandemia da COVID-19. O procedimento técnico empregado foi a revisão sistemática da literatura, seguindo o protocolo Methodi Ordinatio. Os resultados mostraram que o e‑commerce tem ajudado os agricultores familiares na comercialização e divulgação de seus produtos, trazendo benefícios econômicos e sociais importantes. Adicionalmente, foram apontadas lacunas de pesquisas futuras sobre o tema.
Téléchargements
Références
ALLABY, M.; MACDONALD, G. K.; TURNER, S. Growing pains: small‑scale farmer responses to an urban rooftop farming and online marketplace enterprise in Montréal, Canada. Agriculture and Human Values, v. 38, n. 4, p. 677-692, 2021.
ALVARISTO, S. dos S. et al. Alternativas à cadeias longas: o papel da feira de produtos da agricultura familiar de São Lourenço do Oeste/SC. Informe GEPEC, v. 26, n. 1, p. 221-237, 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BLAZY, J. M.; CAUSERET, F.; GUYADER, S. Immediate impacts of COVID-19 crisis on agricultural and food systems in the Caribbean. Agricultural Systems, v. 190, 2021.
BRASIL. Lei nº 11.326, de 24 de julho de 2006. Estabelece as diretrizes para a formulação da Política Nacional da Agricultura Familiar e Empreendimentos Familiares Rurais. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11326.htm. Acesso em: 16 ago. 2021.
BURRINGTON, C. M.; HOHENSEE, T. E.; TALLMAN, N.; GADOMSKI, A. M. A pilot study of an online produce market combined with a fruit and vegetable prescription program for rural families. Preventive Medicine Reports, v. 17, 2020.
CARLUCCI, D.; GENNARO, B. C. de.; ROSELLI, L.; SECCIA, A. E-commerce retail of extra virgin olive oil: an hedonic analysis of Italian SMEs supply. British Food Journal, v. 116, n. 10, p. 1600-1617, 2014.
CETINĂ, I.; RĂDULESCU, V.; GOLDBACH, D. From farm to table: management and marketing for small farmers. Scientific Papers: Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development, v. 20, n. 2, p. 111-116, 2020.
CETIC.BR – Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC Domicílios 2020, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2020_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
CHANG, H. H.; MEYERHOEFER, C. D. COVID-19 and the demand for online food shopping services: empirical evidence from Taiwan. American Journal of Agricultural Economics, v. 103, n. 2, p. 448-465, 2021.
CHUNG, Y. C. Y.; CHANG, H. H.; KITAMURA, Y. Digital and traditional media advertising and business performance of agribusiness firms: Empirical evidence in Japan. Agricultural Economics - Czech, v. 67, n. 2, p. 51-59, 2021.
CRONIN, P.; RYAN, F.; COUGHLAN, M. Undertaking a literature review: a step-by-step approach. British Journal of Nursing, v. 17, n. 1, p. 38-43, 2008.
DANDAGE, K. Food traceability through web and smart phone for farmer’s agriculture products in India with help of web api’s technology. Agrolife Scientific Journal, v. 7, n. 2, p. 31-42, 2018.
DAROLT, M. R.; LAMINE, C.; BRANDENBURG, A.; ALENCAR, M. de C. F.; ABREU, L. S. Redes alimentares alternativas e novas relações produção-consumo na França e no Brasil. Ambiente & Sociedade, v. 19, n. 2, p. 1-22, 2016.
GARCÍA, A. DE LA P.; ZIMMERMANN, S. A.; ELEUTERIO, A. A. Food supply chains, family farming, and food policies under the COVID-19 pandemic in a Brazilian City. Human Organization, v. 79, n. 4, p. 323-332, 2020.
GAZOLLA, M.; AQUINO, J. R. Reinvenção dos mercados da agricultura familiar no Brasil: a novidade dos sites e plataformas digitais de comercialização em tempos de Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, n. 2, p. 427-460, 2021.
GIAMPIETRI, E.; TRESTINI, S. Analysing farmers’ intention to adopt web marketing under a technology-organisation-environment perspective: a case study in Italy. Agricultural Economics – Czech, v. 66, n. 5, p. 226-233, 2020.
GVION, L. Space, gentrification and traditional open-air markets: how do vendors in the Carmel market in Tel Aviv interpret changes? Community, Work & Family, v. 20, n. 3, p. 346-365, 2017.
HORSKÁ, E.; PETRIL’ÁK, M.; SEDIK, P.; NAGYOVÁ, L. Factors influencing the sale of local products through short supply chains: a case of family dairy farms in Slovakia. Sustainability, v. 12, n. 20, 2020.
HOVARDAOGLU, O.; CALISIR-HOVARDAOGLU, S. Uneven transformation of traditional agricultural producers into hybrid peasant-entrepreneurs through social media. The Journal of Rural and Community Development, v. 16, n. 1, p. 86-107, 2021.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário 2017, 2017. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-agropecuario/censo-agropecuario-2017. Acesso em: 16 ago. 2021.
KAISER, M. L.; RYAN-SIMKINS, K.; DIONNE, J.; PENCE, E. K. Connecting small-scale producers and consumers: exploring the feasibility of online food hubs in low-income communities. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development, v. 9, n. 3, p. 179-196, 2020.
KHAN, N. A.; GAO, Q.; ALI, S.; SHAHBAZ, B.; KHAN, P.; ABID, M. Analyzing ICT‑enabled agricultural advisory services in Pakistan: evidence from a marginalized region of Punjab province. Eletronic Commerce Research, 2020.
KHANAL, A. R.; MISHRA, A. K. Financial performance of small farm business households: the role of internet. China Agricultural Economic Review, v. 8, n. 4, p. 553-571, 2016.
LEITÃO, F. O.; SILVA, W. H.; DEL GROSSI, M. E. Mercados institucionais: comercialização e aferição de produtos orgânicos. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 27, n. 3, p. 590-616, out. 2019.
LEVI, R.; RAJAN, M.; SINGHVI, S.; ZHENG. Y. The impact of unifying agricultural wholesale market on prices and farmers’ profitability. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, v. 117, n. 5, p. 2366-2371, 2020.
LIAO, P.; CHANG, H.; HE, J.; SAELIW, K. Diversification of marketing strategies among small farms: empirical evidence from family farms in Taiwan. Agricultural Economics-Zemedelska Ekonomika, v. 63, n. 11, p. 493-501, 2017.
LIMA, V. L. K. de; DE PAULA, N. M. O Programa de Aquisição de Alimentos no Vale do Ribeira: avanços sociais e fragilidades institucionais. Informe GEPEC, v. 22, n. 2, p. 140-158, 2018.
LOWDER, S. K.; SÁNCHEZ, M. V.; BERTINI, R. Which farms feed the world and has farmland become more concentrated? World Development, v. 142, 2021.
MCKEE, E. Where do “localphiles” shop? A mixed-methods case study of food-buying habits. Journal of Agriculture, Food Systems and Community Development, v. 10, n. 2, p. 339-358, 2021.
MONTEIRO, A. V. V. M.; DULLEY, R. D. E-commerce no setor agrícola. Instituto de Economia Agrícola (IEA), 2005. Disponível em: http://www.iea.sp.gov.br/out/LerTexto.php?codTexto=2360. Acesso em: 23 ago. 2021.
MORGAN, E. H. et al. Gaining and maintaining a competitive edge: evidence from CSA members and farmers on local food marketing strategies. Sustainability, v. 10, n. 7, 2018.
MUÑOZ, E. F. P.; NIERDELE, P. A.; GENNARO, B. C. de.; ROSELLI, L. Agri-food markets towards agroecology: tensions and compromises faced by small-scale farmers in Brazil and Chile. Sustainability, v. 13, n. 6, 2021.
PAGANI, R. N.; KOVALESKI, J.; RESENDE, L. M. M. Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication. Scientometrics, v. 104, n. 3, p. 1-27, 2015.
PERRIN, A.; MARTIN, G. Resilience of French organic dairy cattle farms and supply chains to the Covid-19 pandemic. Agricultural Systems, v. 190, 2021.
PITALUGA, C. M.; LE BOURLEGAT, C. A. Ecossistemas de inovação e as cadeias curtas no abastecimento de alimentos saudáveis às populações vulneráveis em Mato Grosso do Sul durante a pandemia da Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, n. 2, p. 404-426, 2021.
RADCLIFFE, J.; SKINNER, K.; SPRING, A.; PICARD, L.; BENOIT, F.; DODD, W. Virtual barriers: unpacking the sustainability implications of online food spaces and the Yellowknife Farmers Market’s response to COVID-19. Nutrition Journal, v. 20, n. 12, 2021.
SCHNEIDER, S.; FERRARI, D. L. Cadeias curtas, cooperação e produtos de qualidade na agricultura familiar: o processo de relocalização da produção agroalimentar em Santa Catarina. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 17, n. 1, p. 56-71, 2015.
SCHNEIDER, S.; CASSOL, A.; LEONARDI, A.; MARINHO, M. M. Os efeitos da pandemia da Covid-19 sobre o agronegócio e a alimentação. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 167-188, 2020.
SOUZA, A. B.; FORNAZIER, A.; DELGROSSI, M. E. Sistemas agroalimentares locais: possibilidades de novas conexões de mercados para a agricultura familiar. Ambiente & Sociedade, v. 23, 2020.
SU, L.; PENG, Y.; KONG, R.; CHEN, Q. Impact of e-commerce adoption on farmers’ participation in the digital financial market: evidence from rural China. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, v. 16, p. 1434-1457, 2021.
TANG, W.; ZHU, J. Informality and rural industry: rethinking the impacts of e-commerce on rural development in China. Journal of Rural Studies, v. 75, p. 20-29, 2020.
TITTONELL, P. et al. Emerging responses to the COVID-19 crisis from family farming and the agroecology movement in Latin America: a rediscovery of food, farmers and collective action. Agricultural Systems, v. 190, 2021.
WANDERLEY, M. N. B. O campesinato brasileiro: uma história de resistência. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 52, p. S025-S044, 2014. Supl. 1.
WANG, W. Centralized agricultural networks and changing agrarian power dynamics in the platform economy. International Journal of Communication, v. 13, p. 5225-5245, 2019.
WANG, Z.; LI, J.; CHEN, P. Factors influencing Chinese flower and seedling family farms’ intention to use live streaming as a sustainable marketing method: an application of extended theory of planned behavior. Environment, Development and Sustainability, 2021.
WILLS, B.; ARUNDEL, A. Internet-enabled access to alternative food networks: a comparison of online and offline food shoppers and their differing interpretations of quality. Agriculture and Human Values, v. 34, p. 701-712, 2017.
YANKSON, P. W. K.; OWUSU, A. B.; FRIMPONG, S. Challenges and strategies for improving the agricultural marketing environment in developing countries: evidence from Ghana. Journal of Agricultural & Food Information, v. 17, n. 1, p. 49-61, 2016.
ZENG, Y.; JIA, F.; WAN, L.; GUO, H. E-commerce in agri-food sector: a systematic literature review. The International Food and Agribusiness Management Review, v. 20, n. 4, p. 439-460, 2017.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Informe GEPEC 2022

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons / Creative Commons Copyright Notice/ Aviso de derechos de autor de Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre / Policy for Open Access Journals/ Política para revistas de acceso abierto
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution - http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 -que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.
--------------
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non-Commercial-SharingEqual 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, all or parts as long as it has no commercial purpose and the authors and the source are cited.
--------
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y conceden a la revista el derecho de primera publicación, con la obra licenciada simultáneamente bajo la Licencia de Atribución Creative Commons que permite compartir la obra con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
2. Los autores están autorizados a asumir contratos adicionales por separado, para la distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (por ejemplo, para publicar en un repositorio institucional o como un capítulo de libro), con el reconocimiento de la autoría y la publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y alenta a los autores a publicar y distribuir su trabajo en línea (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su página personal) en cualquier momento antes o durante el proceso editorial, ya que esto puede generar cambios productivos, así como aumentar el impacto y la cita de la obra publicada (ver El Efecto del Libre Acceso).
Licencia Creative Commons
Este trabajo está licenciado bajo una licencia Creative Commons Attribution-Non-Commercial-SharingEqual 4.0 International License, que le permite compartir, copiar, distribuir, mostrar, reproducir, todo o partes siempre y cuando no tenga fines comerciales y los autores y la fuente sean citados.