Uso del comercio electrónico en la comercialización de productos de la agricultura familiar: una revisión sistemática de la literatura

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.48075/igepec.v26i3.29808

Palabras clave:

Agricultura familiar, Comercio Electrónico, Difusión de productos, Covid-19, Revisión sistemática

Resumen

La agricultura familiar es un importante proveedor de alimentos, pero enfrenta dificultades para comercializar su producción. Están surgiendo formas alternativas de comercialización de productos agrícolas, y hay una inclinación hacia el uso del comercio electrónico, que también ha ayudado en la difusión de sus productos. El objetivo de este estudio fue relevar el estado del arte de las investigaciones que relacionan la agricultura familiar con el uso del comercio electrónico y sus estrategias de difusión en los últimos años, incluso durante la pandemia de COVID-19. El procedimiento técnico utilizado fue una revisión sistemática de la literatura, siguiendo el protocolo Methodi Ordinatio. Los resultados mostraron que el comercio electrónico ha ayudado a los agricultores familiares en la comercialización y difusión de sus productos, trayendo importantes beneficios económicos y sociales. Además, se señalaron lagunas en futuras investigaciones sobre el tema.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Fabricio Oliveira Leitão, Universidade de Brasília

Graduação em Administração, Especialização em Gestão Educacional, Mestrado em Agronegócios, e Doutorado em Transportes. Atualmente é professor adjunto do departamento de Administração da Universidade de Brasília (UnB), e da Pós-Graduação em Agronegócios (PROPAGA-UnB) atuando nas linhas de pesquisa voltadas para a Produção e Operações, Agronegócio e Economia Circular. É pesquisador dos grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisas e Estudos Avançados em Logística e SCM (GEALOGS), e Grupo de Estudos sobre a Competitividade e a Sustentabilidade do Agronegócio (GECOMP)

Mauro Eduardo Delgrossi, Universidade de Brasília

Pós-doutorado em medidas de segurança alimentar pela FAO em 2015. Doutorado em Economia pela Universidade Estadual de Campinas em 1999 e Mestrado em Economia Agrária pela ESALQ/USP em 1989. Atualmente é professor associado da Universidade de Brasília, na Faculdade UnB Planaltina, integrante do Programa de Pós-Graduação em Agronegócios - PROPAGA e do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública - PPGP. Publicou vários livros e capítulos de livros, artigos em periódicos especializados e trabalhos em anais de eventos. Em seu currículo os termos mais frequentes são: Segurança Alimentar, Agricultura Familiar, Novo Rural, Pluriatividade, Emprego Rural, Desenvolvimento Rural e Pobreza Rural. 

Citas

ALLABY, M.; MACDONALD, G. K.; TURNER, S. Growing pains: small‑scale farmer responses to an urban rooftop farming and online marketplace enterprise in Montréal, Canada. Agriculture and Human Values, v. 38, n. 4, p. 677-692, 2021.

ALVARISTO, S. dos S. et al. Alternativas à cadeias longas: o papel da feira de produtos da agricultura familiar de São Lourenço do Oeste/SC. Informe GEPEC, v. 26, n. 1, p. 221-237, 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BLAZY, J. M.; CAUSERET, F.; GUYADER, S. Immediate impacts of COVID-19 crisis on agricultural and food systems in the Caribbean. Agricultural Systems, v. 190, 2021.

BRASIL. Lei nº 11.326, de 24 de julho de 2006. Estabelece as diretrizes para a formulação da Política Nacional da Agricultura Familiar e Empreendimentos Familiares Rurais. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11326.htm. Acesso em: 16 ago. 2021.

BURRINGTON, C. M.; HOHENSEE, T. E.; TALLMAN, N.; GADOMSKI, A. M. A pilot study of an online produce market combined with a fruit and vegetable prescription program for rural families. Preventive Medicine Reports, v. 17, 2020.

CARLUCCI, D.; GENNARO, B. C. de.; ROSELLI, L.; SECCIA, A. E-commerce retail of extra virgin olive oil: an hedonic analysis of Italian SMEs supply. British Food Journal, v. 116, n. 10, p. 1600-1617, 2014.

CETINĂ, I.; RĂDULESCU, V.; GOLDBACH, D. From farm to table: management and marketing for small farmers. Scientific Papers: Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development, v. 20, n. 2, p. 111-116, 2020.

CETIC.BR – Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC Domicílios 2020, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2020_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.

CHANG, H. H.; MEYERHOEFER, C. D. COVID-19 and the demand for online food shopping services: empirical evidence from Taiwan. American Journal of Agricultural Economics, v. 103, n. 2, p. 448-465, 2021.

CHUNG, Y. C. Y.; CHANG, H. H.; KITAMURA, Y. Digital and traditional media advertising and business performance of agribusiness firms: Empirical evidence in Japan. Agricultural Economics - Czech, v. 67, n. 2, p. 51-59, 2021.

CRONIN, P.; RYAN, F.; COUGHLAN, M. Undertaking a literature review: a step-by-step approach. British Journal of Nursing, v. 17, n. 1, p. 38-43, 2008.

DANDAGE, K. Food traceability through web and smart phone for farmer’s agriculture products in India with help of web api’s technology. Agrolife Scientific Journal, v. 7, n. 2, p. 31-42, 2018.

DAROLT, M. R.; LAMINE, C.; BRANDENBURG, A.; ALENCAR, M. de C. F.; ABREU, L. S. Redes alimentares alternativas e novas relações produção-consumo na França e no Brasil. Ambiente & Sociedade, v. 19, n. 2, p. 1-22, 2016.

GARCÍA, A. DE LA P.; ZIMMERMANN, S. A.; ELEUTERIO, A. A. Food supply chains, family farming, and food policies under the COVID-19 pandemic in a Brazilian City. Human Organization, v. 79, n. 4, p. 323-332, 2020.

GAZOLLA, M.; AQUINO, J. R. Reinvenção dos mercados da agricultura familiar no Brasil: a novidade dos sites e plataformas digitais de comercialização em tempos de Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, n. 2, p. 427-460, 2021.

GIAMPIETRI, E.; TRESTINI, S. Analysing farmers’ intention to adopt web marketing under a technology-organisation-environment perspective: a case study in Italy. Agricultural Economics – Czech, v. 66, n. 5, p. 226-233, 2020.

GVION, L. Space, gentrification and traditional open-air markets: how do vendors in the Carmel market in Tel Aviv interpret changes? Community, Work & Family, v. 20, n. 3, p. 346-365, 2017.

HORSKÁ, E.; PETRIL’ÁK, M.; SEDIK, P.; NAGYOVÁ, L. Factors influencing the sale of local products through short supply chains: a case of family dairy farms in Slovakia. Sustainability, v. 12, n. 20, 2020.

HOVARDAOGLU, O.; CALISIR-HOVARDAOGLU, S. Uneven transformation of traditional agricultural producers into hybrid peasant-entrepreneurs through social media. The Journal of Rural and Community Development, v. 16, n. 1, p. 86-107, 2021.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário 2017, 2017. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-agropecuario/censo-agropecuario-2017. Acesso em: 16 ago. 2021.

KAISER, M. L.; RYAN-SIMKINS, K.; DIONNE, J.; PENCE, E. K. Connecting small-scale producers and consumers: exploring the feasibility of online food hubs in low-income communities. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development, v. 9, n. 3, p. 179-196, 2020.

KHAN, N. A.; GAO, Q.; ALI, S.; SHAHBAZ, B.; KHAN, P.; ABID, M. Analyzing ICT‑enabled agricultural advisory services in Pakistan: evidence from a marginalized region of Punjab province. Eletronic Commerce Research, 2020.

KHANAL, A. R.; MISHRA, A. K. Financial performance of small farm business households: the role of internet. China Agricultural Economic Review, v. 8, n. 4, p. 553-571, 2016.

LEITÃO, F. O.; SILVA, W. H.; DEL GROSSI, M. E. Mercados institucionais: comercialização e aferição de produtos orgânicos. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 27, n. 3, p. 590-616, out. 2019.

LEVI, R.; RAJAN, M.; SINGHVI, S.; ZHENG. Y. The impact of unifying agricultural wholesale market on prices and farmers’ profitability. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, v. 117, n. 5, p. 2366-2371, 2020.

LIAO, P.; CHANG, H.; HE, J.; SAELIW, K. Diversification of marketing strategies among small farms: empirical evidence from family farms in Taiwan. Agricultural Economics-Zemedelska Ekonomika, v. 63, n. 11, p. 493-501, 2017.

LIMA, V. L. K. de; DE PAULA, N. M. O Programa de Aquisição de Alimentos no Vale do Ribeira: avanços sociais e fragilidades institucionais. Informe GEPEC, v. 22, n. 2, p. 140-158, 2018.

LOWDER, S. K.; SÁNCHEZ, M. V.; BERTINI, R. Which farms feed the world and has farmland become more concentrated? World Development, v. 142, 2021.

MCKEE, E. Where do “localphiles” shop? A mixed-methods case study of food-buying habits. Journal of Agriculture, Food Systems and Community Development, v. 10, n. 2, p. 339-358, 2021.

MONTEIRO, A. V. V. M.; DULLEY, R. D. E-commerce no setor agrícola. Instituto de Economia Agrícola (IEA), 2005. Disponível em: http://www.iea.sp.gov.br/out/LerTexto.php?codTexto=2360. Acesso em: 23 ago. 2021.

MORGAN, E. H. et al. Gaining and maintaining a competitive edge: evidence from CSA members and farmers on local food marketing strategies. Sustainability, v. 10, n. 7, 2018.

MUÑOZ, E. F. P.; NIERDELE, P. A.; GENNARO, B. C. de.; ROSELLI, L. Agri-food markets towards agroecology: tensions and compromises faced by small-scale farmers in Brazil and Chile. Sustainability, v. 13, n. 6, 2021.

PAGANI, R. N.; KOVALESKI, J.; RESENDE, L. M. M. Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication. Scientometrics, v. 104, n. 3, p. 1-27, 2015.

PERRIN, A.; MARTIN, G. Resilience of French organic dairy cattle farms and supply chains to the Covid-19 pandemic. Agricultural Systems, v. 190, 2021.

PITALUGA, C. M.; LE BOURLEGAT, C. A. Ecossistemas de inovação e as cadeias curtas no abastecimento de alimentos saudáveis às populações vulneráveis em Mato Grosso do Sul durante a pandemia da Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, n. 2, p. 404-426, 2021.

RADCLIFFE, J.; SKINNER, K.; SPRING, A.; PICARD, L.; BENOIT, F.; DODD, W. Virtual barriers: unpacking the sustainability implications of online food spaces and the Yellowknife Farmers Market’s response to COVID-19. Nutrition Journal, v. 20, n. 12, 2021.

SCHNEIDER, S.; FERRARI, D. L. Cadeias curtas, cooperação e produtos de qualidade na agricultura familiar: o processo de relocalização da produção agroalimentar em Santa Catarina. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 17, n. 1, p. 56-71, 2015.

SCHNEIDER, S.; CASSOL, A.; LEONARDI, A.; MARINHO, M. M. Os efeitos da pandemia da Covid-19 sobre o agronegócio e a alimentação. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 167-188, 2020.

SOUZA, A. B.; FORNAZIER, A.; DELGROSSI, M. E. Sistemas agroalimentares locais: possibilidades de novas conexões de mercados para a agricultura familiar. Ambiente & Sociedade, v. 23, 2020.

SU, L.; PENG, Y.; KONG, R.; CHEN, Q. Impact of e-commerce adoption on farmers’ participation in the digital financial market: evidence from rural China. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, v. 16, p. 1434-1457, 2021.

TANG, W.; ZHU, J. Informality and rural industry: rethinking the impacts of e-commerce on rural development in China. Journal of Rural Studies, v. 75, p. 20-29, 2020.

TITTONELL, P. et al. Emerging responses to the COVID-19 crisis from family farming and the agroecology movement in Latin America: a rediscovery of food, farmers and collective action. Agricultural Systems, v. 190, 2021.

WANDERLEY, M. N. B. O campesinato brasileiro: uma história de resistência. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 52, p. S025-S044, 2014. Supl. 1.

WANG, W. Centralized agricultural networks and changing agrarian power dynamics in the platform economy. International Journal of Communication, v. 13, p. 5225-5245, 2019.

WANG, Z.; LI, J.; CHEN, P. Factors influencing Chinese flower and seedling family farms’ intention to use live streaming as a sustainable marketing method: an application of extended theory of planned behavior. Environment, Development and Sustainability, 2021.

WILLS, B.; ARUNDEL, A. Internet-enabled access to alternative food networks: a comparison of online and offline food shoppers and their differing interpretations of quality. Agriculture and Human Values, v. 34, p. 701-712, 2017.

YANKSON, P. W. K.; OWUSU, A. B.; FRIMPONG, S. Challenges and strategies for improving the agricultural marketing environment in developing countries: evidence from Ghana. Journal of Agricultural & Food Information, v. 17, n. 1, p. 49-61, 2016.

ZENG, Y.; JIA, F.; WAN, L.; GUO, H. E-commerce in agri-food sector: a systematic literature review. The International Food and Agribusiness Management Review, v. 20, n. 4, p. 439-460, 2017.

Publicado

21-11-2022

Cómo citar

MONTEIRO, L.; OLIVEIRA LEITÃO, F.; DELGROSSI, M. E. Uso del comercio electrónico en la comercialización de productos de la agricultura familiar: una revisión sistemática de la literatura. Informe GEPEC, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 323–341, 2022. DOI: 10.48075/igepec.v26i3.29808. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/29808. Acesso em: 21 may. 2024.