The gesture of writing and translating in il naso d’argento
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v19i33.30900Abstract
Italo Calvino stood out as a multifaceted author who sought to contemplate the book and the world in crisis, what can be observed both in his critical and literary writing. He wrote short stories, novels, essays, film and theater criticism, travel stories, and has kept significant correspondence with writers, intellectuals, and translators of various nationalities, as demonstrated by Lettere 1940-1985 (2000). Known for works such as Le città invisibili (1972), Le cosmicomiche (1965), Se una notte d’inverno un viaggiatore (1979) and the trilogy I nostri antenati (1960), the author has also gained wide visibility when chosen, still young, to compile and translate two hundred folktales gathered from all regions of Italy in which has become Fiabe italiane (1956). For this paper, we chose “Il naso d’argento” to analyze aspects of the Italian folktale and Calvino’s work as a humanistic intellectual bringing them together. We look for theoretical basis, therefore, in the author’s own work about folktales – both in his letters, above-mentioned, and in his posthumous work Sulla fiaba (1996) –, in his Lezioni americane (1988) and, also, in Haroldo de Campos (1992), when questioning to what extent Calvino could be considered an author of these folktales.
KEYWORDS: Epistolography; Italian Literature; Short Narratives.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.