Blues and transgression in Brazil: musical appropriations and cultural resistance of rock during the military dictatorship
Blues and transgression in Brazil: musical appropriations and cultural resistance of rock during the military dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.36449/rth.v29i1.35697Keywords:
Blues, Barra Rock, Military Dictatorship, Cultural Resistance, Music HistoryAbstract
This article analyzes the incorporation of blues, a musical expression of resistance rooted in the African American experience, into Brazilian rock of the 1970s, with a particular focus on the movement known as Barra Rock. It is based on the hypothesis that the mobility of the blues, as it crossed cultural and historical boundaries, and its appropriation by Brazilian musicians constituted a form of symbolic resistance to the military dictatorship. By re-signifying a tradition marked by marginality and protest, the blues offered young artists a powerful language through which to express opposition to cultural repression. The study combines lyrical analysis, musical listening, and historically contextualized interpretation, engaging with historiography on popular music and cultural resistance. It argues that, although marginal within the national music scene, the blues aesthetic reframed through Brazilian rock served as a vehicle for social critique and the construction of alternative identities. The article also addresses the limitations of this appropriation in light of the specificities of Brazil’s historical context.
References
ANDERSON, James D. The Education of Blacks in the South, 1860-1935. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1988.
B. B. KING: Live & Well, New York City, BluesWay 1969.
BRANDÃO, Antonio Carlos; DUARTE, Milton Fernandes. Movimentos culturais de juventude. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1990.
DUNN, Christopher. Contracultura: alternative arts and social transformation in authoritarian Brazil. Chapel Hill: Ed. The University of North Carolina Press, 2016.
FERNANDES, Luiz E. e MORAIS, Marcus V., Os EUA no século XIX in: Karnal, História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI, 2007.
FREMON, David K. The Jim Crow laws and racism in American history. Berkeley Heights, NJ: Enslow Publishers, 2000.
GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Tradução de Cid Knipel Moreira. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
HOBSBAWM, Eric. A era dos extremos, São Paulo, Companhia das Letras, 1999.
LEAD BELLY: The Smithsonian Folkways Collection, USA (5 CDs, Box Set), 2015.
MACIEL, Luiz Carlos. Malditos por opção. Superinteressante - Rock brasileiro anos 70, São Paulo, ed. esp., v. 2, p. 55-61, nov. 2004.
MADE IN BRAZIL. Jack, O Estripador, São Paulo: RCA Victor, 1976.
MADE IN BRAZIL. Made in Brazil, São Paulo: RCA Victor, 1974.
MADE IN BRAZIL. Paulicéia Desvairada, São Paulo: RCA Victor, 1978.
MAZZOLENI, Florent. As raízes do rock. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2012.
MOORE, Allan F. Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song. New York: Routledge, 2012.
MILLER, Manfred. O blues na atualidade. In: BERENDT, Joachin-Ernst. História do Jazz. São Paulo: Abril, 1975.
MINTZ, Sidney; PRICE, Richard. O nascimento da cultura afro-americana: uma perspectiva antropológica. Rio de Janeiro: Pallas/Universidade Cândido Mendes, 2003.
MUGGIATI, Roberto. Blues: da lama à fama. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
NAPOLITANO, Marcos. Os festivais da canção como eventos de oposição ao regime militar brasileiro (1966-1968). In: REIS, Daniel Aarão et al. O golpe e a ditadura militar: quarenta anos depois (1964-2004). Bauru: Edusc, 2004.
OLIVER, Paul. The story of the blues. Dexter, Michigan: Northeastern University Press,1998.
OLIVER, Paul; HARRISON, Max; BOLCOM, William. Gospel, Blues e Jazz. Porto Alegre: L&PM, 1989.
O PESO. Em Busca do Tempo Perdido, Rio de Janeiro: PolyGram, 1975.
OS MUTANTES. A divina comédia ou ando meio desligado, São Paulo: Polydor, 1970.
O TERÇO. Mudança de Tempo, Rio de Janeiro:Copacabana, 1978.
PERFUME AZUL DO SOL. Nascimento, São Paulo: Polysom, 1974.
RITA LEE & TUTTI-FRUTTI. Fruto Proibido. São Paulo: Som Livre, 1975.
RODRIGUES, Nelio. Histórias perdidas do rock brasileiro, vol 1. Rio de Janeiro: Nitpress, 2009.
SAGGIORATO, Alexandre. Barra rock: sons da contracultura brasileira das décadas de 1960 e 1970. Passo Fundo: Méritos, 2021.
SOM IMAGINÁRIO. Som Imaginário, São Paulo: Odeon, 1971.
STEPHANOU, Alexandre Ayub. Censura no regime militar e militarização
das artes. Porto Alegre: Edipucrs, 2001.
TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34 Ltda, 1998.
TOYNBEE, Jason. Making popular music: musicians, creativity and institutions. London: Arnold Publishers, 2000.
URRY, John. Sociology beyond societies: mobilities for the twenty-first century. London: Routledge, 2000.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.