HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DE SURDOS CONTADA EM HQ
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v18i1.17318Keywords:
História em quadrinhos, libras, linguística.Abstract
Resumo: O presente artigo tem por objetivo apresentar a história da educação de surdos contada por meio do gênero textual História em Quadrinhos (HQs). Para atender ao objetivo proposto, a pesquisa está organizada em três grandes momentos: 1) Investigação de cunhobibliográfco acerca da história da educação de surdos e teoria do gênero textual HQs; 2) Elaboração da HQ e 3) Aplicação da HQ em ambientes educacionais para os surdos: escolas de surdos; escolas inclusivas; sala de recursos. A intenção é contar o período de repressão dos
surdos no mundo via HQ. Junto a isso, explorar o gênero textual HQ em seus aspectos visuais a fm de ir ao encontro dos aspectos visuais das línguas de sinais tornando a forma de contar a história da educação de surdos em uma forma mais próxima dos aspectos linguísticos da língua
de sinais. A proposta de investigação visa contribuir com a elaboração de materiais para com o professor obter uma alternativa de sequência didática capaz de auxiliar na aprendizagem dos surdos – formação de professores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.