ENSINO DE HISTÓRIA E A PEDAGOGIA FREIREANA: UMA POSSIBILIDADE A PARTIR DA OBRA DO FOTÓGRAFO SEBASTIÃO SALGADO
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v24i2.25694Keywords:
Paulo Freire, Ensino de História, Sebastião Salgado.Abstract
Este artigo propõe-se a discutir o Ensino de História e a Pedagogia freireana, utilizando-se do trabalho do fotógrafo Sebastião Salgado. Freire acreditava que a leitura do mundo e das palavras também partiam da leitura das imagens, contestando assim uma educação bancária, que nesta perspectiva utilizaria a fotografia com fins meramente ilustrativos. Sendo assim, este trabalho buscou levantar referenciais teóricos e analisar as fotografias do fotógrafo Sebastião Salgado, como forma de articular as discussões freireanas com uma prática libertadora no Ensino de História. Percebeu-se a relevância das fotografias para a ampliação da leitura de mundo, e as possibilidades que elas carregam de desconstruir estereótipos, formar identidades e auxiliar a pensar a sociedade e as lutas sociais travadas ao longo da história.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.