O CURSO DE PEDAGOGIA NA UFERSA EM ANGICOS/RN: UM INÉDITO-VIÁVEL FREIREANO
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v24i2.26622Keywords:
Pensamento freireano, Curso de Pedagogia, Formação de professoresAbstract
No ano em que marca o centenário de seu nascimento (2021), Paulo Reglus Neves Freire continua sendo entre educadores brasileiros e do mundo, uma das maiores forças do pensamento crítico-progressista, sem a ele reduzir-se. Sua pedagogia tem fundamentado inúmeros projetos, programas, trabalhos acadêmicos científicos, curso de formação de professores, licenciaturas e outras tantas práticas educativas. Essa afirmação é realçada nesse trabalho, cujo objetivo é evidenciar o Curso de Pedagogia da UFERSA – no município de Angicos/RN, enquanto um espaçotempo de formação freireana, como constatamos em seu Projeto Pedagógico de Curso (PPC) e no relato de uma professora do referido curso. Na cidade em que este pensador colocou em prática o projeto das 40 horas de alfabetização de jovens e adultos, cinquenta anos depois, seu pensamento novamente se encarnará, desta feita em uma proposta de formação inicial de pedagogos/professores, reinventando-se como inédito-viável.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.