Marx, Engels and literature as revolutionary consciousness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ri.v26i1.31189

Keywords:

Revolutionary Consciousness, Class Struggle, Dialectics, Literature, Social Inequalities

Abstract

This paper analyzes how Karl Marx and Friedrich Engels understood literature as a means of capitalist (re)production, indicating their contributions to the (re)construction of a new society, based on revolutionary consciousness. We discuss the trajectory of these authors, understanding literature as a considerable contribution to sociabilities, building the proletarian conscience, articulated to revolutionary literature. We are based on Cotrim (2016), Lukács (2010), Silva (2000) and Vedda (2003) from a qualitative research, based on literature review. We articulated, as Marx did, the adoption of two poems: O Bicho by Manuel Bandeira and Lixo by Augusto de Campos, indicating paths for the use of literature based on revolutionary conscientization. Our results point to the importance of the approximation of these theorists to the reality of individuals devoid of capitalist and neoliberal logic as a form of liberation from inequalities and social conditioning and human exploitation.

Author Biographies

Amaral Rodrigues Gomes, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF/ Universidade de Brasília - UnB

Doutorado em andamento no Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB na linha de pesquisa Educação em Ciências e Matemática (ECMA), Integrante do grupo de pesquisas e Investigações em Educação Matemática (PI), coordenado pelo prof. Dr. Cleyton Hércules Gontijo e Grupo Estudos e Pesquisas sobre Materialismo Histórico-Dialético e Educação (CONSCIÊNCIA), coordenado pelo Prof. Dr. Erlando da Silva Rêses. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB),  Graduado em Licenciatura em Pedagogia-Formação de Professores para as Séries Iniciais (UNICEUB) e Licenciatura em Matemática (UNITINS).

Erlando da Silva Rêses, Universidade de Brasília - UnB

Cearense, negro, descendente do povo originário/indígena Tapeba (Caucaia-CE) e pai de Dandara Barroso Rêses. É Educador Popular, professor associado da Faculdade de Educação (FE) da Universidade de Brasília (UnB) e Docente e orientador de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Possui pós-doutorado em Educação pela Universidade de Londres (SOAS-Faculdade de Estudos Orientais e Africanos) com pesquisa sobre Teoria Social e Método em Marx. É Doutor em Sociologia com pesquisa na área de Sociologia da Educação e do Trabalho e Mestre em Sociologia com pesquisa na área de Sociologia no Ensino Médio. Bacharel em Sociologia com estudo na área de Sociologia Política e Licenciado em Ciências Sociais, todos os títulos pela Universidade de Brasília (UnB). Foi professor de Sociologia na Educação Básica na Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEDF) por 12 anos. Alfabetizou jovens e adultos e formou docentes na Educação de Jovens e Adultos (EJA) por 10 anos pelo movimento popular e social. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Materialismo Histórico-Dialético e Educação (CONSCIÊNCIA).

Published

17-01-2024

How to Cite

GOMES, A. R.; RÊSES, E. da S. Marx, Engels and literature as revolutionary consciousness. Ideação, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 168–186, 2024. DOI: 10.48075/ri.v26i1.31189. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/31189. Acesso em: 17 jul. 2024.