Literature and language teaching

the role of the literary art in reading education at school

Authors

  • Pedro Paulo Nunes da Silva Universidade Estadual da Paraíba / Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.48075/ri.v26i1.31559

Keywords:

Literature, language, and society, Literary reading, Language teaching and learning, School education

Abstract

In this study, I propose the relationship between reading and literature; however, distancing myself a little from the implications that the interfaces of teacher’s work have on the teaching of literary reading in order to be able to focus on the role of literary art in reading education at school, that is, to analyse the importance of this art in the formation of student-readers from an epistemological framework based on the dialectical-historical  materialism, on the cultural-historical psychology, and on the critical-historical pedagogy (BRITTO, 2012; DUARTE, 2013, 2016; KOSIK, 1976; SAVIANI, 1984; among others). Thus, in this work, I conceptualize the term reading and its possible reverberations for this study, as well as analyse the role of literary reading at school, among school contents and for the individual, considering a humanizing education that ensures the survival of the human being in different aspects.

Author Biography

Pedro Paulo Nunes da Silva, Universidade Estadual da Paraíba / Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Linguística (Aplicada) pelo PPGLin/UFSC. Mestre em Letras (Tradução e Cultura) pelo PPGL/UFPB (2020). Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela UCAM (2019) e em Língua Espanhola e suas Literaturas pela UFPB (2022). Licenciado em Letras-Inglês pela UFPB (2022). Bacharel em Línguas Estrangeiras Aplicadas às Negociações Internacionais pela UFPB (2017), com período sanduíche na Universität Vechta (2016-2017), Alemanha. É professor efetivo, no Departamento de Letras e Artes da UEPB, na área de Letras-Inglês. As suas áreas de interesse e/ou de atuação são ensino-aprendizagem de línguas (estrangeiras), línguas para fins específicos, política e planejamento linguísticos, linguística de corpus, estilística e estudos tradutológicos (descritivos e aplicados). 

Published

17-01-2024

How to Cite

NUNES DA SILVA, P. P. Literature and language teaching: the role of the literary art in reading education at school. Ideação, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 220–235, 2024. DOI: 10.48075/ri.v26i1.31559. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/31559. Acesso em: 17 jul. 2024.