A INCLUSÃO SÓCIO-ECONOMICA E O GRAU DE FORMAÇÃO DOS CATADORES DE MATERIAIS RECICLÁVEIS DE FOZ DO IGUAÇU
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v11i2.4956Keywords:
Catador de material reciclável, precarização das relações de trabalho, inclusão social, grau de formação.Abstract
O artigo apresenta resultados de uma pesquisa que investigou as condições de trabalho dos catadores de materiais recicláveis e seu grau de formação na cidade de Foz do Iguaçu. O reaproveitamento de lixo urbano figura como atividade emergente após movimentos ambientalistas e de preservação ambiental. A catação de materiais recicláveis constitui, para muitos trabalhadores, única forma de garantir sobrevivência e possibilidade de inclusão num mercado de trabalho excludente. Essa pesquisa investigou como os catadores percebem suas relações de trabalho, as condições em que desempenham suas funções e as práticas do trabalho em cooperativas de reciclagem e se o grau de formação está associado à condição sócioeconômicaem que se encontram. Utilizou-se entrevistas com vinte oito amílias de catadores, que foram tratadas pela História de Vida. Os dados revelaram relações de trabalho precárias e informais entre catadores e níveis de formação que vão de analfabetismo a concluinte dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.